
Pendelbåtslinjen mellan Furusund och Gräskö förväntas få ny trafikjustering för att anpassa båtarna till skol- och arbetstider enligt ett förslag från Trafikförvaltningen. Vad dessa justeringar kommer att innebära är ännu oklart.
Resan mellan Furusund – Gräskö – Söderöra, är en av de pendelbåtsförbindelser som ingår i Trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar för år 2021. Tidningen Skärgården har tidigare pratat med Malin Lenke, som bor på Lilla Gräskö, om hur hennes barn tvingats pendla flera timmar på grund av dåliga förbindelser.
– Det står för lite information i det här förslaget om vad det kommer att innebära för linje 28. Problemet är att tidtabellerna matchar dåligt mellan skola, bussar och båtar under vintertid. Båten Yxlan är även för stor för att stanna vid Lilla Gräskö, säger Malin Lenke.
Vad önskar du för trafikförändring till vintern?
– Det vore en fördel med mindre båtar som gick oftare och snabbare istället för Yxlan som kräver minst dubbla personalstyrkan, går långsamt och inte kan plocka upp flera pendlare i området på grund av dess storlek.
Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden i Norrtälje kommun har varit med och drivit ärendet med Trafikförvaltningen om förbättrad trafikering för Lilla Gräskö och Bromskär.
– De överväger en justering men har inte föreslagit en tid. Vi svarade i deras remiss att de bör tidigarelägga bussen till Bromskär och båten till Gräskö med en timme samt anpassa båtarna vintertid för att kunna angöra vid Lilla Gräskö.
I ett mail till Skärgården skriver Trafikförvaltningen att det är för tidigt med att ge ett svar på vad justeringarna kan innebära.
– I sommar kommer en utredningen för båttrafiken och tidtabeller att göras för ett slutgiltigt beslut och planeras in till hösten, säger Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen, Region Stockholm.