KRÖNIKA Det framkommer hela tiden nya förbluffande uppgifter som rör upphandlingen av den kollektiva sjötrafiken i skärgården. Den ena veckan kan inte den tilltänkta entreprenören TRSM ställa de bankgarantier som krävs. Veckan därpå heter operatören plötsligt Skärgårdsbolaget och huvudägare är nu giganten Gotlandsbolaget. Några dagar senare hävdar TRSM:s förre operative chef Kent Dahlberg att affären strider mot aktieägaravtalet och att den därför är ogiltig. I dagens nummer berättar vi att Trafikförvaltningens chefstjänsteman med ansvar för upphandlingen polisanmälts för brott mot tystnadsplikten. Konkurrenten Stockholms sjötrafik påstår i sin anmälan att tjänstemannen, trots att sträng sekretess rådde, tipsade TRSM om vad man skulle göra för att vinna upphandlingen.
Uppgifterna grundar sig på Dahlbergs vittnesmål samt kalkyler som sägs visa hur TRSM i sista stund ändrade sitt bud efter att man fått den hemliga informationen.
Förvaltningsrätten, som redan synar upphandlingen, ska nu också titta närmare på de nya uppgifterna om sekretessbrott.
Visar det sig ligga något i anklagelserna kommer detta andra, liksom det första, försöket att upphandla sjötrafiken i Stockholms län att sjunka som en sten.
Trots alla oroväckande och spektakulära uppgifter gäller det nu att hålla huvudet kallt och inte gå händelserna i förväg. Att klarlägga vad som faktiskt hänt i alla delar är i dagsläget omöjligt. Ansvariga tjänstemän och politiker är inte särskilt meddelsamma när obekväma frågor söker svar.
Att sen operatörerna, såväl de som vunnit som de som förlorat upphandlingen, talar för sin sak är förståeligt. Några slåss för sin fortsatta existens och miljardbelopp står på spel.
Det är olyckligt att den ständiga turbulensen kring upphandlingen skapar oro och frustration bland ombordanställda och Waxholmsbolagets många kunder och resenärer. Att det ens finns utrymme för dessa återkommande, dramatiska, och tvära kast vittnar om att ärendet inte skötts på bästa sätt. Tids nog går Trafikförvaltningen förhoppningsvis ändå i mål med sitt uppdrag så att trafiken äntligen kan komma igång. Om istället det värsta inträffar, att upphandlingen än en gång faller, bör en oberoende granskning göras av hela affären och de ansvariga ställas till svars. För det här är allas vår trafik, våra båtar och våra skattepengar. De ska förvaltas varsamt och på allra bästa sätt.