
I förra veckan skrev Skärgården att Björkviks brygga på Ingarö renoverats och kommer öppna igen för trafik. Men Trafikförvaltningen skriver nu i trafikförändringsdokumentet T20 att trafiken inte kommer återupptas. Båttrafiken kommer istället utökas till Stavsnäs. Nämdöborna förlorar nu sin närmaste brygga på fastlandet och beslutet kommer som en chock.
– I remissutlåtandet från början av året står att de ska titta på sommartrafik på Björkvik. Nu har de vänt helt, säger Nämdöbon Nilla Söderqvist, vice ordförande i Siko.
Bryggan har efter Trafikverkets renovering ett maximalt axeltryck på åtta ton, inte tolv.
– Den låga delen av bryggan, avsedd för mindre båtar att lasta och lossa ifrån, är alldeles för hög och saknar all tillstymmelse till avfendring. Den är alltså direkt farlig då båtarna inte når upp utom möjligtvis vid extrema högvatten. Nu har de renoverat en brygga för ingen, säger Nilla Söderqvist.
Björkviks brygga stängdes med mycket kort varsel av på grund av rasrisk 2018. Sommartid är Stavsnäs vinterhamn den stora replipunkten tillsammans med Tyresö Trinntorp och Saltsjöbaden. I Stavsnäs finns bättre kollektivtrafik men Björkvik är att föredra när det är mycket trafik på Värmdöleden.
– Den ligger bra och strategiskt och avlastar Stavsnäs vinterhamn. När södra halvan av Nämdöskärgården ska till Stavsnäs kan det ta 1,5 timme, Björkvik tar en kvart.
I T20 står också att Långviks brygga på Möja kommer få färre anlöp ”på grund av rådande förhållanden i form av trängsel och synpunkter från omgivningen vid bryggan”.
– De har inte preciserat hur. Det vi är upprörda över är att en fritidsboendes synpunkter räcker som argument för försämrad trafik. De köpte för några år sedan och klagar på att det är trångt i viken. Då har de valt fel ställe om de köpt mitt för en trafikbrygga. Man har dessutom redan tagit hänsyn genom att man anlöper på kortsidan så att aktersvallet går åt ett annat håll, säger Möjabon Britt Fogelström, sekreterare i Siko samt vice ordförande i Skärgårdens Trafikantförening.
I det första förslaget på trafikförändringar som gick ut i början på februari fanns inte förändringarna för Björkvik eller Långvik med. Siko menar att man är remissinstans vad gäller T20, men hade inte delgivits förändringarna innan dokumentet plötsligt låg på bordet i november. Nu väcks även en oro för att linje 12, som flera arbetspendlar med från Möja till Ljusterö, ska få inskränkningar.
Trafikförvaltningen svarar att ingenting är beslutat om Långvik.
– I sommartrafiken har vi upp till 15 angörningar i hamnbassängen i Långvik, vilket tillsammans med övrig trafik där innebär säkerhetsrisker eftersom hamnbassängen är så trång. Därför ser vi över om vi till nästa sommar kan ta bort några turer. Vi räknar med att det ska vara möjligt att göra detta med mycket liten resenärspåverkan samtidigt som vi bidrar till högre säkerhet i hamnbassängen. Siko är inte remissinstans i Trafikförvaltningens trafikförändringsprocess. I en säkerhetsfråga, som det handlar om när vi tittar på trafiken till Långvik, kan trafikförvaltningen ta beslut utan att ta in synpunkter från remissinstanser, skriver pressansvarige Claes Keisu i ett mejl till Skärgården.
Foto: Jonas Nilsson