Värmdö kommun har bötfällt Trafikverkets entreprenör för att ha använt byggbodar utan bygglov. Enligt projektledaren på Trafikverket utgör boten ett problem för framtida samarbeten med kommunen.
Sedan förra hösten pågår arbeten med att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten vid Trafikverkets färjeläge på Norra Lagnö, ett projekt som försenats i flera år på grund av överklaganden. I oktober 2021 ansökte entreprenören Peab om bygglov för att tillfälligt ställa upp byggbodar på Trafikverkets parkering, men bodarna togs i bruk innan Värmdö kommun beviljat tillfälliga bygglov. Värmdö kommun har nu beslutat att Peab ska betala en sanktionsavgift på nästan 200 000 kronor. Beslutet har fått projektledaren Tom Sandberg på Trafikverket att reagera kraftigt. I ett mejl till kommunen skriver han bland annat:
”Man får inte glömma att staten i Trafikverkets försorg bedriver projekt och äger många vägar här på Värmdö. […] Jag kommer att ta detta med planeringssidan på Trafikverket och meddela att här har ett problem för framtida samarbete.”
Tom Sandberg säger att formuleringarna inte ska uppfattas som ett hot utan handlar om hur han ser på Trafikverkets kommunikation med kommunen i framtiden.
– Vi hade en muntlig överenskommelse på telefon att det är inte är några konstigheter och att vi kunde köra igång. Trafikverket äger marken, det är inte strandskyddat och det stod redan byggbodar där. I vissa kommuner är det inte ens tillståndspliktigt. Vi jobbar mycket tillsammans med kommunen, de är ofta på oss och föreslår förbättringsåtgärder för vägar. Vi har i projektet på Norra Lagnö bland annat lagt deras vatten- och avlopp. Jag känner mig lurad av kommunen. Jag kommer att informera om det här internt. Det är obehagligt att inte kunna lita på någons ord, det blir väldigt stelt om man behöver ha allting skriftligt, säger han.
Lars-Erik Alversjö (M), ordförande i bygg-, miljö-, och hälsoskyddsnämnden, känner inte till någon muntlig överenskommelse och säger att ansökan måste vara skriftlig.
– Problemet var att det inte kom in någon ansökan. Det var bara tillfälliga byggbodar, det handlar inte om någon lång handläggningstid, de kunde ha fått det på bara ett par timmar. Det är nästan aldrig det blir avslag på tillfälliga byggbaracker, säger han.
Peab skickade dock in en bygglovsansökan den 12 oktober som utlovades bli prioriterad. Den 30 november upptäckte kommunen bodarna på platsen, något bygglov hade då ännu inte beviljats. Trots att det enligt Lars-Erik Alversjö skulle ha hanterats på bara några dagar dröjde det till i april innan ett tillfälligt bygglov, då i efterhand, beviljades.
Enligt Tom Sandberg drev Trafikverket på Peab att påbörja arbetena och kommer därför att stå för kostnaden. Projektet beräknas bli klart i december.