Medan skärgårdshandlarna diskuterar ekologiska varor, samarbete och blommor i entrén lurar hotet från internethandeln runt skäret. Framtiden för lanthandlarna är oviss men med rätt fokus och appar, kanske ljusare än någonsin?
I början av september besökte företagarföreningen Skärgårdshandlarna, för första gången varandras butiker i utvecklingssyfte.
Med finansiellt stöd från länsstyrelsen reste 20 handlare, under fyra intensiva dagar, mellan ö-butikerna. De inspirerades av varandras smarta idéer
– Vi upptäckte tillsammans vikten av att entrén är inbjudande och synlig och att butiken är personlig. Någon hade blommor i entrén och en potatislåda som de hade snickrat ihop själva. Det bjöd in kunder till butiken, säger Eva Wahlström som är ordförande för föreningen och som driver sommarbutiken på Kymmendö.
Frågor om investeringar i nya frysboxar till hur man löser transporten av varorna från kajen till butiken, diskuterades också under dagarna.
– Nu förstår man den andres situation mycket bättre och varje butik har olika typer av områden att utveckla, fortsätter Eva Wahlström.
Med på resan följde, förutom skärgårdshandlarna själva, även tjänstemän från länsstyrelsen och konsulten Per Granqvist med tidigare erfarenhet av att leda förändringsprocesser och konceptutveckling i skärgården. Länsstyrelsen informerade under resan om de bidrag som butikerna kan ansöka om och Per Granqvist kommer att följa upp besöken med enskild rådgivning för varje butik.
– Skärgårdshandlarna i Stockholms skärgård är en sympatisk blandning av nyfikenhet, uthållighet och framåtanda. Jag blir upprymd och förhoppningsfull av deras umgänge, säger Per Granqvist.