Coronaviruset har inneburit ett hårt slag för många butiker och restauranger runt om i Europa. Stockholms fiskauktion har tappat upp mot 80 procent av all försäljning av gös. Samtidigt visar dagligvaruhandeln svalt intresse för lokalfångad fisk.
Stockholms fiskauktion, som bland annat säljer lokalt fångad fisk till grossister och restauranger, har drabbats hårt av coronavirusets framfart. Upp mot 80 procent av all försäljning försvann på bara ett par veckor.
– Det är inte katastrof, men det är inte bra. Under andra halvan av mars tappade vi 70-80 procent av försäljningen, sedan dess har vi återhämtat oss något, säger Bernt Andrén, platschef på Stockholms fiskauktion.
När man tidigare kunde få 120 kronor för en stor gös är priserna nu nere på 40 kronor. Bernt Andrén säger att man tills vidare bett fiskare att dra ner på fisket.
– Alla har full förståelse för det. Kan man inte dra ner så får man fiska, men vi kan inte garantera höga priser.
Som ett sätt att försöka hitta nya marknader har man försökt sälja lokalt fiskad vacuumpackad, byxad, filead och skinnfri gös till de stora dagligvarukedjorna med ett pris kring 80-90 kronor i kundpris för 400 gram. Trots att priset inkluderade ett påslag för butikerna har intresset har varit obefintligt.
– Det var ett attraktivt pris, det var ingen i ledet fram till oss som lade på någon vinst, men det blev stopp ändå, säger Bernt Andrén.
Länsstyrelsen i Stockholm har tillsammans med LRF Mälardalen och Region Stockholm tagit fram en livsmedelsstrategi för Stockholms län. Det övergripande målet med strategin är att skapa ett hållbart livsmedelssystem med en säkrad livsmedelsförsörjning, ökad beredskap och minskad sårbarhet. I det ingår, bland annat, att ta tillvara lokalfångad fisk. Länsfiskekonsulent Henrik C Andersson, som hjälpt till och förmedlat kontakten mellan fiskauktionen och dagligvarukedjorna, är besviken.
– Man blir bekymrad och besviken över inställningen. Om inte annat hade det varit en bra gest av dem och de hade kunnat marknadsföra sig som ansvarstagande. Jag vet att detta hade varit en attraktiv produkt för stockholmarna, många efterfrågar närproducerade varor. Många av de stora butikerna har istället kontrakt med norska företag som säljer odlad lax.
Av fem tillfrågade kedjor var det endast ICA som besvarade förfrågan. I sin motivering att inte köpa in lokalt fångad fisk skriver ansvarig ”jag har ingen möjlighet att sälja vaccad gösfile i våra butiker då vi både behöver lägga upp ett artikelnummer samt hitta plats i våra kylar”.