KRÖNIKA. Min kamrat som jobbar inom PR-branschen ringde och berättade att en av hans tyska entreprenörskompisar varit på konferens i Stockholm och ville åka till något lugnt ställe i skärgården och jobba några dagar.
”Kan du hjälpa honom?”
Min första reaktion var ”suck”.
Jag hade fullt upp med annat, det här skulle inte ge mig något betalt och dessutom innebära en rad kontakter med en människa som jag inte kände eller ens kanske ville lära känna.
Men så tänkte jag än en gång på mina år som frilansande skribent för Visit Sweden.
Ett återkommande uppdrag var att jag följde med och dokumenterade när det statliga marknadsföringsbolaget bjöd in utländsk media, utländska researrangörer och leverantörer av friluftsutrustning.
Intressantast för mig var att lyssna på de utländska researrangörerna. De sa nästan alltid samma sak: Sverige är fantastiskt vackert, allemansrätten är unik och svenska destinationer är lata.
”Ni har ofta ett erbjudande och om det inte passar gästen så är det gästens problem,”som en brittisk operatör uttryckte det.
Turismen i Sverige ökar och efter en nedgång under pandemin innebar sommaren 2022 ett besöksrekord med det största antalet gästnätter sedan 2008. Uppgången drevs framför allt av återvändande utländska besökare.
Stockholms skärgård har den stora fördelen att området har natur i världsklass. Problemet i skärgården är bristen på vardagligt samarbete mellan destinationerna och mellan destinationer och lokala näringsidkare.
I rapporten Ö- och skärgårdsturism under pandemin (Södertörns univeristet, 2022) nämns platsen och god mat som två viktiga faktorer för gästerna. Men viktigaste för besökarna är trevligt bemötande och engagemang från personalen.
”Kunderna förlåter att maten är enkel, eller att rummet är föråldrat, eller att faciliteterna kanske inte når upp till perfekt standard om servicen är god, skriver rapportens författare.
Allt detta låter ju självklart och enkelt, men den som själv jobbar med service vet att man ständigt måste föra en kamp mot sin egen lättja. Det är lätt att man gör på ett visst sätt, eftersom man alltid gjort på det sättet – och det får gästerna finna sig i.
Det innebär inte att man ska arbeta gratis för kompisars kompisar, men att man försöker vara kreativ och hitta nya lösningar. Och att man ibland kan ta en förlust eller obetalt arbete för en inkomst längre fram.
Efter att jag bekämpat min egen lättja ordnade vi ett litet paket till den tyske gästen. Han stannade till slut en vecka, blev fascinerad av skärgården och rekommenderar nu destinationen till sina egna kompisar.