När strejken i skärgårdstrafiken inleddes i måndags stannade stora delar av kollektivtrafiken i mellersta och södra skärgården. Omkring 1 500 resenärer per dag berörs av konflikten. Värst drabbas Utö och Sandhamn.
I söndagskväll strandade förhandlingarna om skärgårdstrafiken mellan fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen då de senare sa nej till medlarnas slutbud.
– Budet innehöll inget konkret så vi sa nej, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega.
Medlarnas första bud avvisades av båda parterna under fredagen. Konflikten gäller bland annat att Almega vill avskaffa dagens lönetariffer och införa ett nytt lönesystem baserat på individuell lönesättning, något som Seko motsätter sig.
Klockan 12 på måndagen utlöstes därför det första steget i strejken som främst omfattar nöjestrafiken och Djurgårdsfärjan. Tre timmar senare trädde även de utökade åtgärderna i kraft som berör skärgårdstrafiken. Av Waxholmsbolagets trafik ställdes alla turer som körs med båtar från Blidösundsbolaget Management, Stockholms Sjötrafik och Utö Rederi in efter klockan 15. Halv tre på måndagen, en halvtimme innan ordinarie avgångstid för Väddö med slutdestination Husarö, anlände de första strejkvakterna till Strömkajen för att se till så att strejken följdes.
– Vi är framför allt här för att inte någon som inte är med i förbundet ska kunna ta Väddö och köra iväg, förklarade Eric Ekblom, matros på Stockholms Sjötrafik.
– Strejken är befogad, vi vill bara ha vad alla andra på arbetsmarknaden får, kommenterade Samuel Mikkonen Wingårdh, matros på Blidösundsbolaget.
Efter fem minuter anlände fler strejkvakter i knallgula reflexvästar till Strömkajen, med informationslappar till resenärerna om varför de strejkar. Men förutom en kvinna på väg till Grinda som talar väldigt dålig svenska verkade passagerarna ha nåtts av informationen om strejken. Tidigare under måndagen fanns Eric Ekblom och Samuel Mikkonen Wingårdh även på plats vid Djurgårdsfärjorna.
– Det var inte så många resenärer där heller. Några turister ville åka med men de var förstående, ingen har blivit arg, sa Samuel Mikkonen Wingårdh.
Senare på kvällen, vid halv sju, blev det dock mer uppståndelse, enligt ABC-nyheterna i Svt. Polisen kallades då till Nybroviken efter att ett av Strömma Kanals fartyg lämnat kajen, trots att strejkvakterna försökte hindra fartyget. Seko beskriver turen som strejkbryteri.
Enligt Göran Malmsten, trafikchef på Waxholmsbolaget, kommer tusentals resenärer i skärgården att beröras av konflikten.
– En normal vardag i november har vi ungefär 1 500 passagerare på skärgårdsbåtarna, säger han.
Värst drabbas Sandhamn och Utö.
– Dit går det ingen kollektivtrafik under strejken, säger Göran Malmsten och fortsätter:
– Mest synd är det naturligtvis om våra resenärer, men även leverantörer, arbetstagare och vi själva påverkas negativt av detta. Vi hoppas därför att de kommer överens väldigt snart.
Fakta: Så här påverkas skärgårdstrafiken
NORRA SKÄRGÅRDEN
Trafiken påverkas inte.
MELLERSTA SKÄRGÅRDEN
Stor påverkan, turer som körs av följande båtar ställs in: Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö, Vaxö, Saxaren, Söderarm och Nämdö.
SÖDRA SKÄRGÅRDEN
Stor påverkan, turer som körs av följande båtar ställs in: Vaxö, Söderarm, Waxholm II, Silverpilen och Utö Express.
Källa: Waxholmsbolaget