Två fartyg i trafik i centrala Stockholm har tagits upp på varv efter att ha kört på isflak och fått skador på skroven.
Rederi Ballerina har fått ta två av sina fartyg ur drift på linje 80 som går mellan Nybroplan och Lidingö, efter att skador uppstått på skroven. Fartygen är Clara samt Katarina, som båda har glasfiberskrov. Skadorna uppstod efter att fartygen kört in i isflak.
– Det är naturligtvis alltid tråkigt när fartygen går sönder, men mindre skador kan dessvärre uppstå när vi kör i is säger Fredrik Leffler som är delägare i Rederi Ballerina som äger fartygen.
Är det lämpligt att köra dessa fartyg i de förhållanden som råder?
– Skrovet på Clara är isförstärkt, liksom systerfartyget Sjövägen, som har gått i trafik vintertid i sju år utan några större bekymmer. Våra åtta fartyg kör lika mycket trafik som all övrig trafik i Waxholmsbolaget, då är det naturligt att vi också har några varvsbesök. Vad gäller Katarina, ett nyförvärvat fartyg som fungerar som reservfartyg på linje 80, så har vi under vintern testkört henne. Det fanns vid skadetillfället inga passagerare ombord. Det uppstod krosskador på skrovet, fartyget klarade inte isen så bra som vi trodde. Fartyget är nu på varv och kommer att isförstärkas ytterligare för att klara förhållandena i Stockholm.
Fredrik Leffler menar att ett stort problem för rederiet är att Stockholms stad dumpar enorma snömassor i Nybroviken när det är kallt ute.
– Snön fryser till hårda klumpar och bildar små isberg, ofta med inslag av stora stenar, cykelställ, elscootrar med mera. De är otäcka att köra in i oavsett fartygstyp. Det är sannolikt detta som ställt till det för oss. Vi har länge påpekat olämpligheten i att tippa snö i Nybroviken. Vi för en dialog med Stockholms hamn om detta.
Varken rederiet eller Region Stockholms trafikförvaltning menar att incidenterna utgjort någon fara för passagerarna, men alla delar inte den uppfattningen. Skärgården har varit i kontakt med en befälhavare som menar att det absolut inte är lämpligt med plastskrov i is och att det kunnat gå illa. Han nämner, som exempel, att man på Västkusten enbart använder fartyg med stålskrov när isen lägger sig på grund av säkerhetsrisken.
Trafiken på linje 80 går enligt tidtabellen. Rederiet räknar med att fartygen ska kunna lämna varven inom en vecka.