Färjeleden mellan Slagsta och Tyska botten som har lett den tunga trafiken förbi Essingeleden kommer att läggas ner vid årsskiftet. Men någon risk för ytterligare ökning av den tunga trafiken på Rindö finns inte, menar Trafikverket.
Nu står det klart att färjeleden mellan Slagsta och Tyska botten försvinner vid årsskiftet. Leden var ett test för att leda den tunga, så kallade dispenstrafiken förbi Essingeleden, där den inte har varit tillåten på grund av renovering. Men testet har inte slagit väl ut och färjeleden har inte använts i den utsträckning som Trafikverkets hade hoppats på.
På Rindö har däremot den tunga trafiken ökat de senaste åren. Som Skärgården kunde berätta i somras har dispenstrafiken gjort den redan ansträngda trafiksituationen i Vaxholm värre.
Att Tyska bottenleden försvinner kommer dock inte att leda till ökad trafik över Rindö, lovar Trafikverkets nationella färjesamordnare Staffan Eriksson:
– Essingeleden öppnar för tyngre transporter i höst så många av dispensfordonen kommer att kunna ta den vägen igen. Dock inte de allra tyngsta, och även fortsättningsvis gäller att det krävs dispens, säger han.
I förra veckan hölls ett möte om trafikfrågorna på Rindö, där Trafikverket, Arriva, SL, föreningen Rindöborna samt Vaxholms stad deltog. Rindöbornas ordförande Urban Lisinski var nöjd:
– Åkarna tar hellre Essingeleden om de kan, vi har pratat med många av dem och ingen vill egentligen åka över Rindö. Förhoppningen är att vi kommer att bli av med mycket tung trafik, men det ska utvärderas i vår, säger han.
Färsk statistik som presenterades under mötet visar på en fortsatt stadig ökning av resandet på leden. Mellan januari-juli transporterades drygt 616 000 personbilar. Dispenstrafiken har däremot inte ökat senaste året. Av totalt 25 900 turlisteturer har det lämnats bilar på Vaxholmssidan vid 367 tillfällen. Vid sju av dessa lämnades fler än 50 bilar.
– Statistiken stöder inte det som upplevs av folk som använder leden, att många bilar blir lämnade. Vi måste prioritera där behoven är störst, och har inte lyckats se att Vaxholmsleden har de behoven, säger Staffan Eriksson.
En annan fråga gällde valet av färja på leden. Tidigare trafikerades leden av Vaxholmen, som har betydligt bättre passagerarutrymmen än Nina som går i dag.
– Vaxholmsleden har flest fotgängare av alla leder, och Trafikverket har i uppdrag att öka kollektivt resande. Vilket är ett argument att få tillbaka Vaxholmen hit, säger Urban Lisinski som passade bollen till Trafikverket som lovade att titta närmare på frågan till nästa möte i mars.
Till bussentreprenören Arriva riktades önskemålet om en direktbuss under högtrafik Rindö-Stockholm för att slippa byten. Ett annat önskemål är 20-minuterstrafik vardagar klockan 18-21. En utökning med två turer per vardag, till en årlig kostnad av cirka 120 000 kronor. Trafikverket kommer att titta närmare på det, tillsammans med Vaxholms stad, Arriva och SL:
– Infrastrukturlösningar är inte enbart en fråga för Trafikverket, utan ett gemensamt intresse mellan oss och kommunen att hitta en bra lösning, säger Staffan Eriksson om finansieringen.
Urban Lisinski menar att möten med olika parter inom trafiken är värdefulla:
– Även om det inte handlar om några bindande saker så tycker vi att det är väldigt positivt att mötena hålls.