Hårt trafikerade leder där båtar på många platser orsakar stranderosion. Det är bilden av skärgården kustvattnen som har tagits fram i en ny unik undersökning.
Enligt EU:s vattendirektiv så ska kvaliteten på våra vatten bedömas och som en del av detta ingår att undersöka hur vågor från båttrafik kan påverka kustområdena. Ett gammalt problem i skärgården är att stränder eroderas bort av båtsvall, men något sätt att mäta detta har inte funnits tidigare. Nu har företaget Aquabiota, Water Research, på uppdrag av länsstyrelsen, tagit fram en heltäckande modell över skärgården, som visar var risken för erosion orsakad av vågor och andra vattenrörelser från yrkestrafiken är som störst.
– Undersökningen bygger på matematisk vågteori, men vi har också varit ute och inventerat skador på stranden på cirka 300 platser. Vi har sedan testat våra observationer mot modellerna och kunnat konstatera att skadorna man ser orsakas av båttrafiken, säger Göran Sundblad, forskare på Aquabiota.
Göran Sundblad tycker att de sticker ut hakan lite när de säger att det är båtarna som orsakar erosionen. Det handlar om stora värden som äts upp varje år och det kan vara känsligt att peka ut någon som ansvarig.
– Om man har 50 meter strand och två meter äts upp, det är ganska mycket värde som försvinner med tanke på priserna i skärgården.
Resultatet är nedslående. De flesta av länets kustvattenförekomster med skärgårdstrafik visade sig vara av måttlig eller sämre kvalitet.
– Har man måttlig eller dålig status då bör man göra någonting. I Furusundsleden hittade vi ingen opåverkad vass. Det är förvånansvärt många vattenförekomster som ser ut att ha blivit påverkade, säger Göran Sundblad.
Att naturliga vågor orsakar erosion i skärgården, menar Göran Sundblad är extremt ovanligt. Inte heller tror han att de mindre privatbåtarna har någon direkt påverkan. Det handlar framför allt om de större färjorna och Waxholmsbolagets snabbgående v-båtar.
Modellerna ger bara ett värde på vågenergin mot stränderna. Att ett område får dålig status behöver inte innebära att stränderna faktiskt eroderar.
– Det finns ingen karta med tillräckligt hög kvalitet där man kan ta bort stränder med klippor. Skurusundet till exempel har fått dålig status, men där är mycket klippor.
Göran Sundblad hoppas nu att man kan kombinera modellerna med undersökningar gjorda på specifika båtar, till exempel i Furusundsleden.
– Om man kan kombinera våra data med de som är gjorda utifrån vissa båtar kan man se fartygets påverkan längs hela leden.