Följetongen om upphandlingen av kollektivtrafiken i skärgården tycks aldrig ta slut. Nu har ett tyskt företag begärt överprövning av upphandlingen och kräver att den helt ska göras om.
Problemen med landstingets upphandling av sjötrafiken i skärgården fortsätter. Under stor politisk oenighet avbröts den första upphandlingen 2013. De bolag som skulle ha vunnit överklagade beslutet och avtalen med rederierna förlängdes tillfälligt i två år tills en omarbetad version var klar. I mars i år sjösattes den nya upphandlingen, denna gång med glada leenden och stort samförstånd, men med bara en dryg månad kvar innan landstinget ska börja tilldela trafiken till olika entreprenörer så dyker nya problem upp. Det tyska företaget Sun World Travel GmbH har lämnat in en ansökan om överprövning till Förvaltningsrätten. Företaget menar att landstinget begått fel i sitt förfarande och kräver att upphandlingen görs om.
– Min uppfattning är att landstinget inte annonserat upphandlingen på rätt sätt, vi har inte kunna lämna anbud, säger Toni Schönfelder, ombud för företaget.
I sin argumentation menar företaget att landstingets förhandsannonsering av upphandlingen varit så missvisande att den inte gått att förstå för andra än svenska företag. Bland annat har man angett en kod som betyder att upphandlingen avser ”uthyrning av båtar med besättning”. Det tyska företaget menar att den koden är helt felaktig, eftersom landstinget varken hyr ut båtar eller besättning. Först under sommaren förstod företaget att det handlade om att bedriva kollektivtrafik, men då var anbudstiden redan ute.
– I de samtal vi har haft med landstinget har de varit allt annat än trevliga. Nu vill vi pröva om koden är korrekt. Reglerna gäller även dem som är satta att sköta regelverket, säger Toni Schönfelder.
Waxholmsbolaget ansvarar för sjötrafiken i skärgården.
– Eftersom det är en pågående rättsprocess så vill jag inte uttala mig om den. Det vi kommer att anföra anför vi mot rätten, säger Waxholmsbolagets trafikchef Göran Malmsten.
Vad är det med sjötrafikupphandlingen som gör att den ständigt stöter på nya problem?
– Det är en bra fråga. Det får man nog analysera efteråt att det pratas mycket och tycks mycket om sjötrafiken, som är en relativt liten men viktig del av trafiken. Jag har inget bättre svar, jag vet inte.
Förvaltningsrätten har nu inlett en skriftväxling med parterna. När domstolen kan fastställa en dom är dock osäkert.
– Det är jättesvårt att säga när det kan avgöras. När det gäller offentliga mål handlägger vi dem med förturskaraktär, vilket innebär att vi försöker avgöra dem så fort som möjligt. Generellt sett så kanske det är klart efter två månader, säger Johanna Segerheim, handläggare på Förvaltningsrätten.
”Extremt anmärkningsvärt om upphandlingen försenas”
Efter alla turer är det ganska luttrade företag som deltar i upphandlingen. Tidningen Skärgården pratade med några av dem.
– Det vore ju extremt anmärkningsvärt och olyckligt om även den här upphandlingen skulle försenas eller haverera, säger Göran Ahlqvist, VD på Blidösundsbolaget och fortsätter:
– Det är näst intill omöjligt att bedriva verksamhet med så stor organisation, så stora investeringar och så kort framförhållning som nuvarande korta avtal innebär. En fortsatt osäkerhet är svår att leva med både för rederier och anställda.
Lite mer nedtonad i sin kommentar är Jan Larsén, VD på Strömma turism & sjöfart.
– Det är viktigt att man följer rutinerna, vi måste vi själva göra det annars åker vi ur upphandlingen. Jag tycker fortfarande att förra upphandlingen var den mest innovativa, den som skulle gett mest utveckling.
Anna Öberg, tillträdande VD på Stockholms Sjötrafik:
– Det är jättesynd för underlaget den här gången var väldigt bra, vi har lagt ner mycket arbete på att prestera ett bra anbud. Om upphandlingen görs om innebär det ett eller två års ytterligare osäkerhet, vilket är väldigt negativt för småredare som inte vågar göra investeringar. Det är en osäkerhet för besättningarna på båtarna och för oss som inte heller kan göra några större satsningar och ändringar, säger hon.