Arbetet med den nya sjötrafikupphandlingen går stadigt framåt. Många frågor är nu lösta och anbudsprocessen redo att börja.
Tidigare årens stormar i trafiknämnden som slutade med en havererad upphandling verkar ha bytts ut mot en stilla bris. Numera råder stort samförstånd inom alliansen när arbetet med upphandlingen går in i anbudsfasen.
– När sjötrafikutredningen tidigare gick på grund landade det i att vi ställde oss ett antal frågor. Hur ska vi gå vidare för att få en trygg och bra skärgårdstrafik? Det ledde till en utveckling i vårt sätt att jobba när det gäller referensgruppen, dialog och faktainsamling, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Under hösten har en förstudie genomförts och ett anskaffningsbeslut med tolv tillägg har tagits. Tilläggen handlade bland annat om att Stockholm tillsammans med Vaxholm ska utgöra basen för skärgårdstrafiken. Det historiska tonnaget, till exempel ångbåtarna, ska ha betydelsefulla uppdrag i trafiken. Trafikområdena ska utformas så att mindre redare har möjlighet att lägga anbud på trafiken. Trafikförvaltningen har jobbat under jul och nyår med frågorna och utarbetat ett förfrågningsunderlag som ska ligga till grund för anbudsprocessen.
– De tolv punkterna tycker jag att man har gett bra svar på, så jag tror det finns goda förutsättningar för en bred enighet, säger Lukas Forslund (C), ordförande i Sjötrafikberedningen.
Även Kjell Jansson (M), förste vice ordförande i Sjötrafikberedningen är nöjd med förvaltningens arbete.
– Fortfarande är Stockholm och Vaxholm bas det är viktigt. Det här möjliggör även 3 000 timmar mer trafik på sikt. Det är viktigt att säkerställa en bra vintertrafik för skärgårdsborna. En del öar, till exempel Gräskö, har massor med barnfamiljer. För sex, sju år sedan bodde ingen där. Man måste kunna anpassa trafiken efter hur det ser ut. Det här är ett levande dokument, säger Kjell Jansson.
Innan förfrågningsunderlaget är formellt beslutat i trafiknämnden vill politikerna varken svara på frågan om hur många områden trafiken ska delas in i, eller hur båtarna vid behov ska kunna flyttas mellan de olika områdena, men ambitionen har hela tiden varit att trafiken ska delas in i sex områden.