Haninge kommun har beslutat att inte längre ge bidrag till de två turistbyråerna på Dalarö och Utö.
– Det innebär för vår del att vi får lägga ner turistbyrån på Utö, säger Britt-Marie Ahnell som äger bolaget som driver turistbyrån.
Beslutet kom hastigt i december och redan i januari i år löpte avtalen ut. Utö har fått bidrag på 200 000 kronor per år, Dalarö på 225 000.
– Det har gjort att vi har kunnat ha personal som servar på sommaren. Turistbyrån i sig bär sig inte, utan det handlar om servicen. Den har haft en stor funktion. Det finns ett behov fortfarande i alla åldrar, även om man pratar om digitaliseringen. Alla som har varit på Utö ser vilket tryck vi har på turistbyrån. Men det ligger väl i tiden, säger Britt-Marie Ahnell.
Hon äger boden som turistbyrån ligger i och har även stuguthyrning och cykeluthyrning som kommer finnas kvar. Om turistbyrån ska drivas vidare måste pengarna komma från annat håll.
– Jag får ägna mig åt annat men det är väldigt tråkigt för Utö.
– Vi är lite störda över att kommunen drar in stödet till turistbyrån. Inkomsten ligger ju i besöksnäringsföretagen som är medlemmar i företagarföreningen, säger Gunnar Karlsson, ordförande för företagarföreningen på Utö, som en gång startade turistbyrån.
Dalarö turistbyrå kommer liksom gästhamnen fortsätta drivas i privat regi av LO Landins bolag Dalarö Information AB, men med begränsade öppettider. Turistbyrån som ligger i Tullhuset har fungerat som ett välkomstcentrum där man kunnat gå in och värma sig.
– Man trodde att man la ner en turistbyrå men nu stängdes även museet. Vi tycker att det är konstigt att man lägger ner. Turistbyråerna behövs ju. Vi har kunnat ha öppet året runt, nu kommer vi inte kunna ha det, det blir prio på helgerna.
Han menar att 225 000 kronor är en blygsam summa med tanke på vad kommunen fått för det.
– För det har vi hållit anställda året runt. Det är ingen vinstaffär.
Nu för han diskussioner med kultur- och fritidsförvaltningen och hoppas på en lösning.
– Bättre vore att man hittar långsiktiga lösningar än att lägga ner i spariver, säger LO Landin.
Lovisa Lindmark är kommunens marknadsföringsansvarige och berättar att kommunen ska stärka sin digitala närvaro:
– Vi behöver ställa hitta nya sätt att möta besökare framgent. Haninge ska fortsätta att vara en attraktiv och hållbar destination. Vi har samtidigt under en längre tid sett hur besökare väljer nya och andra vägar att få information om besöksmål i Haninge. Vi har en mycket stor ökning i digitala kanaler. Vi är stolta över det fina arbete turistbyråerna har gjort under den här avtalsperioden, men konkurrensen om besökare är tuff och besökarna ställer höga krav på individanpassad service och tillgång till information dygnet runt, säger hon.