KRÖNIKA. Färjerederiets framtidsfilm om Vision 2045. Så heter den film där vi bjuds på ett underhållande skådespel av både människor och robotar.
Vi befinner oss på Blidö år 2045 och en före detta sjöman berättar för sitt barnbarn om pionjären Trafikverket. Måsar skriar och Blidöfärjan som nu är helt klimatneutral tutar i bakgrunden. ”Det har hänt en hel del sedan jag var till sjöss”, säger morfar innan en annan berättarröst ger oss en lektion.
Det började med Hamburgsundsfärjans övergång till el 2012, vilket minskade koldioxidutsläppen med 90 procent och målet är nu att alla 70 färjor ska bli helt klimatneutrala till år 2045. ”Att eldrift var framtiden rådde det inga tvivel om”, säger berättarrösten. Så långt är filmen begriplig och jag helt enig om visionen. Men sedan börjar verkliga foton blandas upp med animerade bilder och superbatterier snurra i luften ovanför flickan som lyssnar på morfars historier. Eldrivna helikoptrar och elbilar samsas om laddplattor på marken vid ett färjeläge. Och det blir konstigare. ”Då anländer vi snart i Vaxholm!” En ensam befälhavare samt en drifttekniker, båda iförda vad som ser ut som solglasögon, sitter på en sambandscentral på land och fjärrstyr flera färjor samtidigt. Färjorna saknar alltså befälhavare ombord. Berättarrösten hävdar att digitaliseringen ökar säkerheten med antikollisionssystem, sensorer och AI-stöd. En robothund skäller och springer av färjan, samtidigt som svävande bilar – oklart varför de behöver åka färja – kör på. Färjan laddar med hjälp av energilagret i hamn.
När en vattenskoter ligger farligt nära farleden för Vaxholmsfärjan snackar solglajjorna genom en drönare med skoterföraren och guidar honom rätt. På en av de nya färjelederna serveras en cyklist en cappuccino av, faktiskt, en livs levande människa. Har framtidens Trafikverket resurser till baristor ombord och till att hänvisa förvirrade båtsemestrare rätt med hjälp av drönare, men inte att bemanna sina färjeleder med yrkeskunniga sjömän?
Filmen känns lika bisarr som Trafikverkets beslut att flytta Färjerederiets kontor från Vaxholm till Solna. Vad har år 2045 hänt med lagen om att kapten lämnar fartyget sist, när det inte längre finns någon ombord? Vad ska den solglasögonprydda befälhavaren göra från Solna om ett problem uppstår ombord på Blidöfärjan eller Gullmarsfärjan? Be den rare baristan om en insats?
Men det är inte så vi ska förstå filmen, menar rederichefen i vår intervju. Den ska väcka tankar om vad som faktiskt kan vara möjligt. Skapa debatt. Varför inte ha en kaffeservering på turerna som är längre, menar han. Men troligen är det inte Färjerederiet som säljer kaffet i så fall. Men att några av färjorna är självkörande om 50 eller 100 år – så måste det bli.