
Waxholmsbolaget har anlitat en designbyrå som för 1,3 miljoner kronor ska uppgradera bolagets varumärke och grafiska identitet. Det klassiska W-märket blir dock kvar, lovar man.
Enligt Waxholmsbolagets avtal med designbyrån Identity works går uppdraget ut på att ”vitalisera och expandera bolagets identitet”.
– Vi har inte riktigt haft något system för en grafisk profil och inte heller någon varumärkesplattsform, förklarar Waxholmsbolagets kommunikatör Lisa Lindqvist.
Vad det handlar om är att – med utgångspunkt i det som finns i dag – analysera, systematisera, komplettera och få allt att hänga ihop. Ett arbete som ska resultera i en manual som beskriver hur allt från skyltar till tidtabeller, annonser och trycksaker ska se ut. Vilka typsnitt, färger och mönster som ska användas.
– I dag ser skyltning och information olika ut på olika båtar.
På diskussionsforum på nätet har det förekommit spekulationer om att Waxholmsbolagets klassiska rederimärke, W:et mot blågul botten, ska försvinna.
– Dubbel-v:et i det blå och gula kommer inte att försvinna, det är en stark symbol som vi har haft i hundra år, säger Lisa Lindqvist.
Däremot, tillägger hon, ska det göras mer enhetligt.
– W-märket ser lite olika ut i dag, ibland är det kantigt, ibland är det svängt.
Arbetet med den grafiska profilen skulle egentligen ha varit färdigt i somras, men projektet har försenats och ännu finns inget att visa, säger Lisa Lindqvist. Anledningen är de många turerna kring sjötrafikupphandlingen, som till sist strandade.
– Vår organisation har varit något överbelastad.
Enligt avtalet med designbyrån betalar Waxholmsbolaget 1,3 miljoner kronor för arbetet, men ytterligare kostnader kan tillkomma.
– Att utarbeta en varumärkesplattform och en grafisk identitet är en investering som ska hålla i många år framöver. Byrån som används för detta arbete är upphandlad av Stockholms läns landsting inom strategisk design och arbetet följer gällande prislista, säger Lisa Lindqvist.