Teknikbolaget Green City Ferries satsar för att få till en snabbfärja mellan Rindö och Stockholm och har som mål att trafiken ska börja gå 2019.
Hösten 2016 genomfördes en testperiod tillsammans med fastighetsbolaget Vasallen med en mer traditionell pendelbåt som körde mellan Rindö hamn och Stockholm under sex veckor. Nu är Green City Ferries på gång att förverkliga Vasallens planer efter testperioden med det helt eldrivna fartyget BB Green. En färja som kan ta upp till 80 passagerare, laddas på 15 minuter och erbjuda en restid mellan Rindö och Stockholm på 45 minuter. Stora investeringar kommer att behövas men arbetet med att hitta investerare och bidragsgivare är i full gång.
– Vi har sökt bidrag från Statens Energimyndighet och väntar på besked under våren. Vi kommer att genomföra projektet, det är väldigt viktigt för oss. Vi kommer att börja tillverka den här fartygsmodellen och vill kunna visa upp den i trafik, säger Hans Thornell på Green City ferries.
Företaget startade 2014 med att lansera världens första superladdade batteridrivna passagerarfärja E/S Movitz och har sedan dess fortsatt sitt arbete internationellt med att utveckla eldrift av fartyg.
– Vi måste förnya fordonsflottan i Stockholms skärgård. Vår dieselslukande skärgårdsflotta är inte så charmig. I andra städer, till exempel London finns ett modernt tonnage. El- och bränsleceller är det som kommer. Om jag var tuff och bestämde kanske det kunde gå att byta ut hela flottan i Stockholms skärgård till en eldriven på fem år. Enligt EU dör 500 000 människor varje år en för tidig död på grund av emissioner, säger Hans Thornell.
Även Vaxholms stad utreder nu om de har möjlighet att stötta projektet ekonomiskt.
– Vi ser väldigt positivt på det här. Därför har vi gett förvaltningen i uppgift att utreda om kommunen på något sätt kan vara med och bidra till att det blir av. Sen får vi givetvis bedöma om det är rimligt. Självklart bör vi utnyttja vattenvägarna och det skulle vara ett stort lyft och avlasta vägnätet. Kommunikationerna är landstingets ansvar och vi har ingen ambition att ta över det. Men det här är ett sätt att visa för landstinget att det finns ett behov, säger Malin Forsbrand (C) ordförande i tekniska nämnden.