De Gräsköbor som går på högstadiet kommer inte hem förrän 19.20 flera dagar i veckan vintertid. Rutten är omlagd då de isbrytande fartygen sätts in istället.
– Kommunen vill att vi kör självskjuts. Vi har ingen isgående båt. Hur tänker de? säger Anna Johansson.
Region Stockholm släppte i förra veckan vintertidtabellerna som börjar gälla 15 december. Inte heller detta år har Gräsköbornas behov hörsammats. Albin Johansson går i skolan i Norrtälje och hinner inte hem förrän med sena båten under de längre skoldagarna. Istället för Bromskär på Blidö ska han nu åka båt från Köpmanholm på Yxlan med den isgående båten Yxlan.
Lilla Gräskö har ingen trafik alls vintertid.
– Då skjutsar vi till Gräskö. Det är en väldigt kort bit men det är ändå svårt och krångligt. Man ska anpassa arbetsdagen efter det, säger Malin Lenke.
Föräldrarna har lyft problemen till Trafikförvaltningen som inte sätter in någon extra eftermiddagsbåt.
– Våra 14-åringar kommer inte hem till middagen i rimlig tid tre dagar i veckan halva skolåret. På morgnarna måste de åka vid sju. Det blir inte mycket tid hemma, säger Malin Lenke.
– Vi har försökt få tillåtelse att plugga ett ämne delvis hemma men fått nej. Är det meningen att de ska ha frånvaro i skolan? säger Anna Johansson.
– Det läggs pengar på planer och strategier för utveckling av skärgården. Vackra ord men ingen på kommunen ger konkret hjälp i det här fallet utan bollar vidare frågan. Region Stockholm anpassar trafiken efter var det finns flest trafikanter. Trafiken är därför mer anpassad efter deltidsboende. De lägger inte in en tredje tur för två skolbarn. Då återstår skolskjuts, det är ju kommunens ansvar, säger Malin Lenke.
Kommunen lämnade i våras en skrivelse till Trafikförvaltningen om att trafikera Bromskär och Lilla Gräskö under vintern. I skrivelsen står också att det är mycket angeläget med en extra tur från Furusund under seneftermiddagen.
– I första hand hade vi önskat en turlista som anpassas efter vårt behov. I andra hand andra lösningar på fastlandet, som taxiresor. I tredje hand att kommunen ordnar skolskjuts vilket är väldigt kostsamt. Gräskö hamnar på en halv miljon om året för de barnen, säger Robert Beronius (L), ordförande i barn- och skolnämnden.
Han betonar att föräldrar har en långtgående skyldighet att se till att barnen kommer till skolan men har rätt till självskjutsersättning – 50 kronor per påbörjad tur och 50 kronor per sjömil.
Malin Lenke menar att kommunen missförstått vad självskjuts innebär. I SKL:s ”Handbok för skolskjuts” står ”Självskjutsning innebär att förälder/anhörig eller någon som arbetar på eller utbildar sig vid skolan mot ersättning skjutsar eleven...”
– Det kan inte tillämpas i det här fallet då vi arbetar ute på öarna och inte vid skolan. Vårt företag har en isgående båt men den kan vi inte använda till det som kommunen kallar självskjuts eftersom den inte får användas privat och dessutom är ute på uppdrag vid öar från Arholma till Sandhamn.
Hon poängterar att de två familjerna tillsammans i sina företag sysselsätter många personer och underentreprenörer och inte alls ”kostar pengar” för kommunen.
– Varför ljuger tjänstemännen och politikerna om kostnaden? En halv miljon måste handla om priset på svävare från Bromskär, vilket naturligtvis är det sämsta alternativet. Vi vet att de även fått offert på isgående båttaxi på 20 000-50 000, beroende på isläget, för hela perioden, säger Malin Lenke.