Små, förarlösa fartyg som åker fram och tillbaka och skjutsar passagerare över innerstädernas vattendrag, det är Cstriders vision. Företaget har nu tagit fram ett unikt prototypfartyg som i dagarna sjösatts för första gången.
Solen skiner över gästhamnen på Djurönäset där ett limpformat fartyg med stora panoramafönster runt omkring ligger förtöjt vid flytbryggan. Båten är en eldriven prototyp som har tagits fram av Göteborgsföretaget Cstrider och som transporterats till Djurönäset för att visas upp på en mässa anordnad av Skärgårdsredarna. Fartyget går runt 5-8 knop och rymmer tolv passagerare.
– All kollektivtrafik på vatten ligger efter i klimatomställningen. Vattenvägarna har vi på något sätt glömt bort. I många städer är de en infrastrukturresurs där vi inte har köbildning eller rusningstrafik och där vi kan köra väldigt energieffektivt, säger Tobias Husberg, grundare och vd på Cstrider.
Känslan när man kliver ombord påminner mer om en tunnelbanevagn än ett fartyg. De stora fönstren gör närheten till vattnet påtaglig.
– Vi ska sätta upp ett innertak med handtag som man kan hålla i sig i. Vi har inte riktigt hunnit med det, säger Tobias Husberg och pekar upp mot fartygets tak.
Cstrider bildades för bara ett år sedan och det har varit ett intensivt arbete med att ta fram produkten. Fartyget uppfyller kraven på tillgänglighet och plats för cyklar. Det är medvetet gjort för att endast ta tolv passagerare, eftersom det innebär att den då kan köras med klass VIII-behörighet, en utbildning som bara tar några dagar att genomföra till skillnad från flera år som krävs för större fartyg. Cstrider kan laddas i vanliga eluttag och kräver därför ingen ny investering i elinfrastruktur.
– Jag har jobbat med fordon i många år och min erfarenhet är att du inte kan sälja ett fordon som inte går att tanka och ladda, säger Tobias Husberg.
Vi kastar loss och åker en sväng ut på vattnet utanför Djurönäset. Fartyget styrs av en diskret styrpinne i aktern. Skvalpet från vattnet är det enda som hörs och fartyget gungar en aning i svallvågorna från en förbipasserande båt.
– Det är relativt lite batterier i det här fartyget, den är stabilare med fler batterier, säger Tobias Husberg.
Företagets vision är en lösning där ett flertal fartyg transporterar passagerare i skytteltrafik mellan olika bryggor i stadsnära miljöer, ett koncept man hoppas ska vara intressant för många städer, inte bara i Stockholm. Fartyget förbereds för att kunna köras förarlöst om och när regelverket tillåter det. Företaget har nu kommit så långt att man är beredda att ta emot beställningar. Man räknar med att kunna leverera fartygen inom ett år.