
Kajerna har nått sin förväntade livslängd efter drygt 50 år på plats. Nu väntar ett långdraget och kostsamt renoveringsarbete.
Flera år av renoveringsstök väntar längs med Vaxholms kajer. Kajerna som byggdes 1968 har nått sin förväntade livslängd på 50 år och behöver bytas ut.
– Det är en nästan 800 meter lång sträcka av kajen, från färjeläget upp till Cronhamnsplan. Vi borde ha haft bättre planering, säger Robert Klingvall, gatuingenjör på tekniska enheten i Vaxholms stad.
nu är den första etappen av renoveringen kring Cronhamnsplan avslutad. Där var bryggan i så dåligt skick att den stängdes omedelbart. Härnäst väntar projektering för den övriga renoveringen och tre olika firmor är anlitade för att ta fram ett kostnadsförslag. Byggstart blir tidigast år 2020.
– 800 meter kaj kostar hundratals miljoner kronor och håller på säkert i flera års tid. Vi har fått en översiktlig bedömning av Stockholms hamnar att vi har ett akut behov på 150 miljoner, men alla säger lite olika.
När renoveringsbehovet blev klart markerade man ut en säkerhetszon tre meter från kajkanten där man nu vill undvika att ställa tung last och stödben för kranar. Senare har man insett att kajen är i bättre skick än den första bedömningen men säkerhetszonen kvarstår.
– Försök att respektera det. Det är inte formellt förbjudet att ställa sig där, men vi vill inte att man gör det, säger Robert Klingvall.
Planen är att all trafik som brukar kajerna i dag ska kunna fortsätta sin verksamhet under hela renoveringstiden, förmodligen med hjälp av pontonbryggor och andra alternativa lösningar. Detta är en faktor som både gör att det tar längre tid och blir dyrare.
– Vi kommer inte att ställa in några båtar, all verksamhet ska fortgå och Vaxholm ska fortsätta vara en levande stad under byggtiden.