Mötet som var arrangerades av Resarö Bygdeförening lockade drygt 90 personer att lyssna och diskutera aktuella frågor med politikerna; Lars Lindgren M, Anne-Charlotte Eriksson MP, Michael Baumgarten L, Malin Forsbrand C, Carl-Magnus Broström WP, Jan-Olof Schill S och Sara Strandberg V.
Den första punkten som diskuterades var detaljplaneförslaget för Resarö Mitt, som planeras att klubbas igenom i juni.
–Över 150 Resaröbor skrev in till kommunen i december 2017 för att protestera. Det som upprörde mest var de exceptionellt stora byggnaderna som många inte tycker passar in och går emot översiktsplanens anvisning om att Resarö ska bevaras som en småskalig skärgårdsmiljö, säger Karin Malmström Gill, ordförande i Resarö Bygdeförening och del av Resarö plangrupp.
Enligt Lars Lindgren hade det på kommunens planeringsutskottsmöte nyligen föreslagits ändringar till planen utifrån allmänhetens åsikter. Maxhöjden för byggnader blir 9.5 meter istället för tidigare föreslagna 12 meter, fasaderna på nybyggnation ska vara av trä och de största centrala byggnaderna ska ha sadeltak.
–Ändringarna är positiva och kommer att göra skillnad men många upplever fortfarande att förslaget har stora brister bland annat saknas viktiga beslut om hur trafiklösningen skall se ut. Att något så viktigt inte är genomtänkt och inritat innan förslaget antas är förvånande och opraktiskt. När man väl har byggt bort den nuvarande mycket väl fungerande busshållplatsen finns det egentligen ingen återvändo. Då återstår bara de platser som skulle göra att bussarna hamnar mitt bland skolbarnen, säger Karin Malmström Gill.
På mötet diskuterades även viljan att behålla Killingen som grönområde och stoppa en exploatering, elljusspår, Storäng, parkeringsmöjligheter, gång- och cykelväg till Överby och kollektivtrafiken som de boende upplever har blivit sämre. De styrande menade dock att turtätheten har ökat.
–Turtätheten i tidtabellen har säkert ökat, men bussarna uteblir eller är ofta för små, säger Karin Malmström Gill.
En synpunkt som lyftes var att bättre passning vid Engarn med anslutning till fler bussar, speciellt eftermiddag och kväll, skulle minska behovet av infartsparkering avsevärt.