Ägarna till Sjömacken Vaxholm är frustrerade över att deras ansökan om tillstånd att lossa bränsle från land dragit ut på tiden. De upplever att ärendet bollas mellan olika myndigheter utan att någon tar helhetsansvar eller beslut.
Turerna har varit flera. 2015 skrevs restriktionen mot lossning från land in i tillståndet med argumentet att det fanns en busshållplats och för mycket folk på platsen.
– Busshållplatsen är idag borta och skälet till restriktionen saknar belägg, säger Alexander von Heuck.
I dagsläget har Sjömacken Vaxholm tillstånd från Vaxholms stad och polisen att ställa en tankbil på anvisad lastplats, spärra av och dra slang över kajen till macken. Sjömackens förra ansökan fick avslag med anledningen att de måste ha rådighet över marken, vilket de nu har då de hyr marken av kommunen. Den nya ansökan per den 28 juni har Storstockholms Brandförsvar (SSBF) inte godkänt vilket skapar problem – bränsleinköpspriset blir en krona dyrare per liter när det måste fyllas från sjösidan och den miljövänliga dieseln Ecopar, som de är ensamma om att sälja i Stockholms skärgård, kan endast levereras med tankbil.
Bränsleleverantören menar att ansvaret för lossningen är hans och inte kan regleras i mackens tillstånd.
– Ställer du tankbilen på en färja är det tillåtet. Är det säkrare? Om vi på grund av bedömningar som är svåra att återfinna i lagtext blir tvingade att använda tankbåt har vi tagit en resurs från resten av skärgården där det saknas vägförbindelse för vi behöver så pass frekvent påfyllning av bränsle, säger Billy Göransson.
Nästa höst tvingas macken flytta då kajrenoveringen planeras.
– SSBF hävdar att förfarandet ska vara en hållbar lösning över tid, men så är inte fallet för oss, säger Billy Göransson.
I somras anmäldes macken för att ha fyllt bränsle från land utan tillstånd och därför driver SSBF nu ett tillsynsärende.
– Vi ställde frågan till SSBF om vad som faktiskt krävs för att få tillstånd. Det muntliga svaret var att de inte kunde svara på det för att det anses vara jäv. Är inte myndigheterna till för att bistå oss istället för att vi ska köra en gissningstävling?
De upplever att frågan behandlas godtyckligt och trots förbättringsåtgärder och jämförelser med andra sjömackar med landförbindelse får de inte samma behandling.
– Vi anser att det ska finnas en harmoniserad syn på hanteringen av brandfarlig vara. Om vi får ett avslag kommer vi åberopa likabehandlingsprincipen.
Är det värt att kämpa vidare?
– Det är det. Nu finns två sjömackar i Vaxholm och sommartid är det av och till kö vid båda. Om inte myndigheter och kommun stöttar så verksamheten överlever kommer fler båtägare välja bort Vaxholm som destination, säger Alexander von Heuck.
Liisa Honkaranta, brandingenjör på SSBF, handlägger ärendet. Hon säger att ärendet är knepigt i sig och att riskbilden i Vaxholm ändrats. De flesta ärenden klaras upp inom tre veckor men det går också att förlänga de tre månaderna de har på sig med ytterligare tre.
– Vi har efterfrågat vägledning i samband med tillsynsärendet gentemot macken. Vad är gränsdragningen mellan ADR (lagen om hantering av farligt gods) och LBE (lagen om hantering av brandfarliga explosiva varor)? Vi vill ha MSB:s tolkning om den kan ge oss en vägledning. Vi får mer och mer den här typen av frågeställningar och konfliktsituationer i tätbebyggt område, säger hon och fortsätter:
– Jag vill verkligen handlägga det här så fort som möjligt och har i förra veckan tagit kontakt med MSB. Om MSB inte hinner svara måste vi gå vidare. Det känns givetvis inte bra när man inte kan komma med snabba svar.
Varför går det inte att lämna ett tillstånd som den andra macken i Vaxholm redan fått?
– De lossar inte längre på samma sätt. De har en fast ledning. Det är kanske det avgörande, att hitta en bra lossningsplats som är lite skyddad och inte korsas av tredje man, säger hon.
De ska ju flytta om ett år, går det ens att ordna en fast ledning?
– Jag ska inte spekulera med dig, det måste jag ta med mackägarna, utan vi försöker verkligen hitta en lösning, snabbt.
Mackägarna vet inte hur de ska göra rätt. Vet ni själva vad lösningen är?
– All sådan kommunikation får vi sköta med mackägarna, men det finns säkert olika alternativ.
– Vi får diffusa svar på frågan om vilka regler som gäller, säger Alexander von Heuck.