Efter att en studie visat att miljöfartyget M/S Viking Grace kan vara en viktig orsak till erosionen i Furusundsleden har tomtägare begärt att länsstyrelsen ska begränsa fartygets hastighet i sundet.
På grund av stora problem med stranderosion i delar av Furusundsleden begränsade länsstyrelsen i Stockholm förra året hastigheten på sträckan för skepp, från 12 till 10 knop. Undantagna från begränsningen var turlistbunden trafik, som inte ansågs orsaka några stora skador, och trafiken till Åbo, som ansågs ha ett pressat tidsschema och därför behövde hålla högre fart. Samtidigt fick naturgeografen Lars Granath i uppgift att utreda erosionsproblemen. I mars kom en rapport som visade att särskilt ett av fartygen i Åbotrafiken, Viking Grace, orsakade stora vågor. Tomtägare och föreningar i Furusundsleden har nu vänt sig till länsstyrelsen och begärt att Åbotrafiken, eller enbart Viking Grace, ska tvingas sänka hastigheten genom sundet. Länsstyrelsen ska därför utreda vilka åtgärder som kan göras och om det ens är möjligt att reglera hastigheten för enskilda fartyg.
– Vi tror att man ska kunna lösa det, men innan vi fattar något beslut kommer vi att fundera ytterligare, jag kan inte säga säkert, säger Johan Backman, länsassessor på länsstyrelsen.
Sjöfartsverket, Trafikverket och Stockholms hamnar menar att en hastighetsbegränsning skulle få långtgående konsekvenser och att all Åbotrafik i så fall äventyras. Men trots pressat tidsschema lyckades färjerederierna ändå under en tvåveckorsperiod i november förra året köra trafiken i 10 knop på begäran av forskaren Lars Granath.
– Det var bra förhållanden under de dagarna och inte mycket vind. Vi blev lite försenade i hamnarna, säger Hans Friberg, fartygsansvarig på Tallink Silja Line.
Björn Nilsson, en av tomtägarna som har engagerat sig i frågan säger att de kommer att kämpa för en fartsänkning i sundet.
– Det finns vetenskapliga och skademässiga skäl till att sänka hastigheten. Om Viking Grace får köra 12 knop under nästa period så har man slagit bort basen för den vetenskapliga undersökningen.
För att kunna mäta trafikens påverkan i sundet så menar Björn Nilsson att båtarnas vågenergi måste ligga i ungefär samma nivå och det går inte om Viking Grace fortsatt tillåts köra i 12 knop.
– De har sagt att det här sänker en hel näring, men det är nonsens om vi bara tittar på ett fartyg. Jag är förvånad att Viking Line inte tar chansen att göra en PR-vinst. De utsätter sig för en väldig risk, i och med att folk blir förbannande på fartyget.