I september blir det tema friluftsliv på Utö. Då genomförs ett evenemang där utvalda internationella researrangörer och press får träffa lokala företagare för att knyta kontakter och prova på olika utomhusaktiviteter i skärgårdsmiljö.
Det att handla mycket om friluftsliv på Utö, när evenemanget Outdoor academy of Sweden kommer till ön. Det är ett temaarrangemang, där ett antal utvalda journalister och researrangörer samlas för att leva vildmarksliv. Syftet är att visa upp Sverige som ett attraktivt land för utomhusaktiveter, men det är också ett tillfälle för svenska tillverkare av friluftsartiklar att visa upp sina produkter och låta deltagarna prova utrustningen i rätt miljö.
– Det här är en fantastisk möjlighet att få marknadsföring i pressen. Företag kan visa upp sig och vi har researrangörer som kan plocka ut intressanta aktiviteter och sy ihop specialresor hit, säger Erik Josephson, utredare på Haninge kommun.
Evenemanget är bland annat ett samarbete mellan Visit Sweden och Skärgårdsstrategin.
– Det här kan man se som ett första test på samarbetet mellan skärgårdskommunerna. Tanken är att det här är ett bra sätt att marknadsföra skärgården, säger Erik Josephson.
Det är andra gången som arrangemanget genomförs i skärgården, senast var 2006, även då på Utö. Att det blev samma plats igen var en tillfällighet, säger Erik Josephson.
Frågan kom upp och vi räckte upp handen just då. Men intresset kom egentligen från Utö Värdshus och Sandhamn.
Under dagarna kommer deltagarna bland annat att få prova på att paddla kajak, fiska. åka ribbåt och gå på kräftskiva. Evenemanget avslutas på Grinda.
Fakta/Outdoor Academy of Sweden
• Ett samarbete mellan Visit Sweden, SAS, Scandinavian outdoor group och en utvald region i Sverige.
• Evenemanget samfinansieras av Stockholms läns landsting, länsstyrelsen i Stockholm, Tillväxtverket och skärgårdskommunerna genom Skärgårdsinitiativet.
• Pågår 11-15 september på Utö och avslutas på Grinda.