I dagarna släpps en ny version av den vitbok som aktionsgruppen Båtfolket tagit fram. Med fakta, statistik och saklighet vill de visa hur onödig den nya sjöfyllerilagen är.
- Det handlar om ett fabricerat problem och Sverige är det enda stället i världen som har en sådan lag, säger Jim Huzell, Båtfolket.
Vitboken granskar kritiskt den nya sjöfyllerilagen som trädde i kraft den 1 juni 2010 och som berör nästan en halv miljon båtägare samt besättning.
Båtfolket hävdar att den nya lagen saknar saklig grund vilket man vill visa i vitboken. En rad sjösäkerhetsexperter har arbetat med att ta fram tillgänglig statistik i ämnet och analyserat den. Deras slutsats är att det inte finns några bevis, eller ens tecken, på att den nya lagen räddar liv eller minskar antalet olyckor. Kort sagt; lagen behövs inte.
- Jag tror inte att det finns något liknande material i Europa, om ens i världen. Det finns på bil men inte båt, säger Jim Huzell.
Forskning på de tidigare reglerna för sjöfylla visar att låga alkoholhalter inte går att härleda till ökad risk vare sig i olycksstatistiken eller i tidigare domar. En av Båtfolkets huvudpoänger är att det måste finnas starka samband och påvisbara effekter på sjösäkerheten innan båtförare med bara några tiondels promille kriminaliseras.
Under båtmässan förra året samlade Båtfolket 3 500 namnunderskrifter för en förändring av promillelagen.
- Då stod vi ändå på en liten undanskymd monterplats, säger Jim Huzell.
Inför årets båtmässa har Båtfolket laddat upp med information, argument och nya protestlistor. Deras monter, C19:21, finns i år i C-hallen i direkt anslutning till ett av mässans huvudstråk varför man hoppas på betydligt fler namnunderskrifter än 2012.
Under våren fortsätter Båtfolket att bearbeta ansvariga politiker och båtlivets intressenter.