I våras upptäcktes slitage på tre propelleraxlar på Waxholmsbolagets fartyg Väddö men endast två byttes ut.
Det har fått till följd att Väddö ständigt är sen, många gånger upp till 20-25 minuter för varje tur.
Just när Skärgården väntar in Väddö vid Strömkajen i Stockholm är hon nio minuter sen, och en av fartygets besättningsmän kan bekräfta att det ofta är sker.
– Förseningarna varierar från dag till dag. Det beror på att vi är en maskin kort, säger han och berättar att de brukar uppmana de passagerare som klagar på förseningarna att vända sig till kundtjänst.
– Då kanske det händer något.
TRSM:s vd Anette Schilde säger sig inte känna till problemet utan menar att förseningarna beror på att många åker med Waxholmsbåtarna just nu.
– Vi är mitt uppe i vår högsäsong. Många fartyg är försenade men vi har satt in ersättningstrafik, säger hon.
Att felet ligger i slitage på en propelleraxel känner hon inte till.
– Det var något som man höll på med i höstas innan vi tog över driften, säger Anette Schilde som hänvisar till Waxholmsbolaget för vidare frågor.
Framförallt på torsdagar
På Waxholmsbolaget är man medveten om förseningarna.
– Fartyget kommer inte upp i samma hastighet. Ett alternativ hade varit att ta båten ur trafik mitt i högsäsong för att åtgärda felet. Men det blir dyrt och svårt eftersom alla båtar är i trafik just nu. Det är något vi har kommit överens om tillsammans med TRSM, säger Christian Hoffmann, presstalesman på Waxholmsbolaget.
Han säger att förseningarna framförallt är på torsdagar då Väddö kör en tur från Möja in till Stockholm. Enligt honom är den högst uppmätta förseningen 23 minuter.
– Fartyget passerar många bryggor och fartkänsliga områden på den turen och eftersom det är en maskin kort hinner båten inte köra ikapp. Det är beklagligt, säger Hoffmann.
Problemet med propelleraxlarna upptäcktes redan i våras. Men då byttes endast två ut.
Varför bytte ni inte ut alla tre?
– Det enkla svaret är att vi endast hade två propelleraxlar inne. Den tredje behövde beställas, säger Christian Hoffmann.
Nu ska den tredje vara på plats och bytet sker någon gång under hösten när den mest intensiva trafiken har lagt sig.
– Då finns det ersättningsbåtar vi kan sätta in när Väddö är ur trafik, säger Hoffmann.
Vad kan man göra om man besväras av förseningarna?
– Sjötrafiken omfattas tyvärr inte av någon resegaranti. Har man en viktig tid att passa kan vi bara rekommendera att vara ute i god tid. Är det inte möjligt kan man höra av sig till kundtjänst i god tid för att höra vad som går att göra. Men då ska det vara av väldigt särskilda skäl, säger Christian Hoffmann.