Den nyligen införda passageraravgiften i Stavsnäs vinterhamn har inte hamnat i god jord hos alla rederier som trafikerar hamnen. Waxholmsbolaget skriver till Värmdö hamnar att avgiften hämmar utvecklingen av skärgården.
Sedan den 1 januari i år gäller en särskild passageraravgift i Stavsnäs vinterhamn. Det innebär att rederierna som angör hamnen måste betala 1,25 kronor för varje på- och avstigande passagerare. Den nya avgiften är endast på försök och ska utvärderas efter årets slut, vilket Skärgården tidigare berättat.
Nu skriver Waxholmsbolaget genom trafikförvaltningen till Värmdö hamnar att de motsätter sig passageraravgiften.
”Att Värmdö kommun via eget bolag vill avgiftsbelägga denna kollektivtrafik, som redan är finansierad genom länets skattemedel med cirka 75 procent, är anmärkningsvärt”, står det i skrivelsen.
Bland annat anser trafikförvaltningen att det är fel av ett kommunalt bolag att avgiftsbelägga en trafikbrygga som är i Trafikverkets, och därmed statens, regi.
– Vi är oroliga för att andra hamnar nu ska ta efter samma system med avgifter. Det skulle i så fall innebära att det hämmar kollektivtrafiken i skärgården och därmed också utvecklingen av densamma, säger Richard Borgström, sektionschef för sjötrafiken på Trafikförvaltningen.
Han kritiserar också Värmdö hamnar för att de inte fått vara med i några förhandlingar inför att avgiften skulle införas.
– Vi har haft enstaka diskussioner men det var för länge sedan. Normalt när man inför en sådan här avgift ska det förhandlas med de befintliga avtalen som finns. Här har man inte gjort det, säger Richard Borgström.
Tidigare har det varit tal om att införa en liknande passageraravgift vid Strömkajen.
– Men då satte vi oss ned i en diskussion med Stockholms hamnar och kom fram till att en sådan avgift inte skulle gagna regionen, säger Borgström.
Michael Larkner, vd för Värmdö hamnar, säger i en kommentar till tidningen att bolaget avser att svara på Waxholmsbolagets skrivelse inom kort.
– Men generellt kan jag säga att skrivelsen innehåller många felaktigheter. Bland annat att de inte ska ha haft några förhandlingar med oss stämmer inte, säger han.
Han förklarar också att Värmdö hamnars intention inte är att avgiftsbelägga en statlig brygga, vilket Waxholmsbolaget hävdar.
– Vi kan inte ta ut någon avgift för anlöp vid någon av Trafikverkets bryggor, eftersom vi inte förfogar över dem. Passageraravgiften handlar om att rederiernas passagerare nyttjar hamnens faciliteter och det är de driftskostnader som uppstår i och med det som avgiften ska täcka, säger Michael Larkner.