Under Kristi Himmelfärdshelgen blev många lämnade på kajen i Stockholm och ingen ersättningsbåt dök upp.
– Då har det blivit ett missförstånd där. Vi är jättetydliga med att man bara ska åka med oss om man måste och besättningen avgör, säger sjötrafikchef Richard Borgström.
Flera ställer sig nu frågan om bolaget uppfyllt kravet på allmän trafikplikt.
I förra numret skrev Skärgården att Trafikförvaltningen lämnade olika besked om huruvida den som har ö-kort har förtur. Richard Borgström konstaterar att under Kristi himmelfärdshelgen funkade det inte.
– Där blev det nog någon miss mellan kundtjänst och trafikledning. Har man ö-kort ska man anmäla sig till personalen och få komma ombord först, säger Richard Borgström.
Robert Bergstedt som driver Siaröfortets restaurang och vandrarhem blev kontaktad av kunder som aldrig lyckades ta sig ut till ön. Han är upprörd över Waxholmsbolagets agerande:
– Ut till oss går bara två båtar på morgonen och kommer man inte med så kommer man inte med. Vi har förlitat oss på subventionerad trafik, därav våra priser. Men jag stör mig på att de tar den enklaste vägen. De tar en fjärdedel av sin kapacitet, överhuvudtaget vad jag förstår. Sjögull och Sjöbris tar bara 85 personer mot 340, även om solen skiner.
Han menar att det inte är Waxholmsbolaget som ska prioritera vilka som ska åka ut i skärgården och är inte ensam om att fråga sig om de följt sina åtaganden inom allmän trafikplikt.
Anders Werner, VD för Skärgårdsredarna som varnat för att denna situation kommer uppstå, hade i fredags ett möte med Trafikförvaltningen och Transportstyrelsen. Där diskuterades allmän trafikplikt.
– Det gäller bara bofasta i skärgården, för att de ska kunna åka till och från arbetet, var det jag fick till mig. Sedan kan man fråga sig hur man ska särskilja det. Man kan inte lägga det i knät på besättningen. Ska man kolla ö-kort får det ske iland är min uppfattning. Om vi bara kör fastboende och inte de andra kommer skärgården dö. Då behöver vi inget ö-kort heller. Någonting måste man göra för att få ut folk i skärgården. Det finns ju båtar att i så fall hyra in. Jag har begärt ett nytt möte efter helgen, så får vi se om det blir något, säger han.
Begreppet allmän trafikplikt regleras dels i svensk lag, dels i EU-lagstiftning. Allmän trafikplikt avser regional kollektivtrafik och fastställs av den regionala trafikmyndigheten, i detta fall Region Stockholm. I lagen om resenärers rättigheter i kollektivtrafik står att resenärer har rätt att förlita sig på att få resa från angivna platser vid en angiven tidpunkt när det finns kollektivtrafik med tidtabell, samt möjlighet att kräva ersättningstrafik. Denna lag omfattar dock inte transport med båt eller fartyg.
– I betänkandet fanns båttrafik med, men togs sedan bort. Skälet till det var att ansvaret för sjötransporter redan fanns reglerat i Europaparlamentets och Rådets förordning, säger en jurist som Skärgården varit i kontakt med.
Där står att strandsatta passagerare inte kan kräva att bli transporterade, bara informerade, serverade snacks under väntetiden och därefter ersatta för den uteblivna resan.
Inte heller sjölagen ger något stöd för att passageraren kan kräva annat än ersättning. Juristen konstaterar att regionen därmed bryter mot sina egna resevillkor. Om regionen brister i att anordna kollektivtrafik i stort ska det anmälas till Transportstyrelsen. Resenärernas rättigheter ansvarar Konsumentverket för.
– Vi tolkar lagen så här: Den svenska lagen gäller inte kollektivtrafik till sjöss och inte för trafik som huvudsakligen bedrivs för sitt turistvärde. Cirka 2 000 personer av de som någon gång under året reser med Waxholmsbolaget är mantalsskrivna på en ö som saknar fast landförbindelse eller statlig vägfärja. Av de cirka 1,5 miljoner resor som årligen görs med Waxholmsbolaget står de för en mycket liten andel. De flesta resor som görs med Waxholmsbolaget är ”turistresor”, säger Trafikförvaltningens pressansvarige Claes Keisu.
Segmentet däremellan, alla fastighetsägare i skärgården, betraktar ni dem som turister?
– Vi gör inte den bedömningen, då föreslår jag att du kontaktar Konsumentverket om hur de tolkar lagen, säger Claes Keisu.
Trafikförvaltningen kommer alltså inte att ersätta passagerare som lämnats kvar:
– I Waxholmsbolaget finns ingen förseningsersättning, den finns i SL, säger Richard Borgström.