– Ett nytt svek av Christer G Wennerholm.
Oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) är inte nådig i sin kritik av det moderata trafiklandstingsrådet efter att det blivit känt att Waxholmsbolagets trafikledning ligger ute för upphandling. Detta utan att politikerna i trafiknämnden ens hört talas om det.
För närvarande pågår en omfattande process för att göra om den stora upphandlingen av skärgårdstrafiken som blåstes av i september förra året. Men nyligen lades Waxholmsbolagets trafikledning och en del andra stödfunktioner ut på anbud, utan att frågan varit uppe i landstingets trafiknämnd.
– Det här är ytterligare ett svek från landstingsmoderaterna, ett svek och ett misslyckande från Christer G Wennerholms ledarskap i sjötrafikfrågan, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).
När upphandlingen blåstes av utlovade det moderata trafiklandstingsrådet en transparent process – och att de politiska besluten om den nya upphandlingen skulle tas efter valet, påpekar hon.
– Och han har också skrivit i en debattartikel att ”den gemensamma trafikledningen inom Waxholmsbolaget kommer att behållas som en central position för att säkerställa ett fungerande helhetsperspektiv.” Och det här bryter mot det, fullständigt.
Beslutet att upphandla trafikledningen har dock fattats av trafikförvaltningens högste tjänsteman Anders Lindström, som även är Waxholmsbolagets vd:
– Den funktionen har legat ute i många år så jag bara förnyar den. Eftersom det ingick i den stora trafikupphandlingen så måste jag se till så att jag har funktionen. Det är inget speciellt med det.
Enligt Anders Lindström är det alltså fråga om en förlängning av nuvarande ordning, i väntan på att politikerna, efter valet, ska fatta beslut om hur den nya upphandlingen ska utformas.
Men, påpekar Erika Ullberg, avtalen som kommer att tecknas i den nya upphandlingen, ska enligt de tidplaner som hittills presenterats, träda i kraft i april 2016. Och upphandlingen av trafikledningen gäller till april 2017.
– Är vi bundna av ett avtal ett år längre så betyder ju det att det blir svårt att inkludera det i sjötrafikupphandlingen.
När Skärgården frågar Anders Lindström varför upphandlingen gäller till 2017, ett år efter att den stora upphandlingen ska träda i kraft, svarar han:
– Det är en tajmingfråga så det får vi justera sen. Det blir såna här konsekvenser då den större upphandlingen inte fick godkännande.
Trots att det är förvaltningschefen och inte Wennerholm som fattat beslutet att upphandla trafikledningen, lägger Erika Ullberg ansvaret på trafiklandstingsrådet, som är ordförande i trafiknämnden.
– Att Christer G Wennerholm som ordförande inte har säkerställt att den nya upphandlingen får ta ställning till trafikledningsfrågan är oacceptabelt. Man kan inte som politiker skylla på tjänstemän, man kan inte gömma sig bakom andras kostymer. Och just i den här frågan har han givit ett personligt löfte i den här debattartikeln, hur han ser på trafikledning, och då är det hans ansvar att se till så att det blir så.
Skärgården har utan framgång sökt Christer G Wennerholm för en kommentar.