Det nya isgående fartyget Yxlan reparerades för felaktiga potentiometrar strax innan jul och kördes tillbaka till norra skärgården, men samma problem uppstod igen och hon fick gå åter till Stockholm utan att sättas i trafik.
– Att det har upptäckts en del fel på några av de specialbyggda komponenterna är normalt, säger Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.
Yxlan är en ovanligt komplex, dieselelektrisk, båt. Allt ombord är datastyrt. Men besättningen upplever nu en frustration och menar att de olika tekniska problemen är mer än barnsjukdomar.
Yxlan har inte varit i trafik alls sedan vintertidtabellen började gälla 16 december. Istället kör Sjöbris på rutten. I september var Yxlan på varv på Ösel i Estland för garantiservice och reparation. Bland annat utfördes bullerdämpande åtgärder på växlar. Därefter har hon tagits i och ur trafik vid flera tillfällen och nya problem, bland annat med kylningen, har uppdagats. Yxlan testkördes efter att potentiometrarna bytts och skulle återgå i trafik innan jul. Så skedde inte – samma fel uppstod igen.
– I mellandagarna utförde representanter från varvet en större felsökning och lyckades då återskapa felet, säger Elin Lindström.
Två unika komponenter behövde bytas ut, vilket tagit längre tid än på ett standardfartyg. Julhelgen har ytterligare försenat leveransen av delarna. Kostnaderna för reparationerna ligger inom garantin och Trafikförvaltningen betalar alltså inte för reparationen.
I förra veckan genomfördes flera testkörningar, där man lyckades åtgärda felet.
– I samband med åtgärderna uppstod emellertid ett mjukvarufel, förmodligen relaterat till de åtgärder som genomfördes, säger Elin Lindström.
Är det normalt att ett fartyg har såhär många fel första tiden?
– Det korta svaret är ja. Yxlan är inte ett standardfartyg, utan hon är unik i sitt slag. Förutom att Yxlan är isgående, är hon byggd för att köra både passagerar- och godstrafik, och kör dessutom med hybridfunktion. Det är vanligt att fartyg som är såväl nyproducerade som specialkonstruerade till en början har en del unika komponenter som felar och behöver bytas ut. Att Yxlan har behövt tas ur trafik beror alltså inte på något allvarligt fel. Vi vet av erfarenhet att felen kommer att minska när fartyget är ordentligt inkört i trafiken, säger Elin Lindström.
Är ni nöjda med leveransen av Yxlan?
– Ja, vi är nöjda med leveransen. Yxlan är ett bra och miljövänligt fartyg som är en stor tillgång i Waxholmsbolagets trafik.
Uppdatering 16/1: Sedan torsdagsmorgonen är mjukvarufelet avhjälpt och Yxlan är åter i drift, meddelar Trafikförvaltningen.