Fartyget Yxlan har tagits ur trafik, denna gång på grund av planerat underhållsarbete. Att det återigen sker under isperioden har med pandemin att göra, menar Indrek Pöldma, teknisk chef på Blidösundsbolaget.
– Mycket är svårkontrollerat nu under corona då leveranstiderna kan vara mellan ett halvår till ett år, säger han.
Skärgården har vid flera tillfällen skrivit om att båten Yxlan tagits ur trafik på grund av tekniska problem. Nu har det skett igen, men enligt Indrek Pöldma, teknisk chef på Blidösundsbolaget, handlar det denna gång om ett rent underhållsarbete.
– Hon byggs om, det är ett planerat arbete. I och med att varje fartyg är unikt så behöver man förbättra olika system. I det här fallet förbättras kylsystemet för att anpassa henne bättre till is. Det är inget allvarligt fel som inträffat. Det har testats lite på vägen med de här kylsystemen och till slut har vi insett att det är bättre att göra en ordentlig ombyggnad, säger Indrek Pölma.
Att just Yxlan har försvunnit från traden upprepade gånger de senaste åren beror enligt honom på att båten har väldigt komplicerade tekniska system och att det med nya fartyg är vanligt att man får ändra en del innan de fungerar optimalt.
– Bygger man flera båtar i samma serie lär man sig det till de efterföljande, den första båten är alltid lite speciell, menar Indrek Pöldma.
Fartyget Yxlan skulle ha ersatts av Riddarfjärden under helgerna men även hon fick tas ur trafik på grund av motorproblem och ersattes i sin tur av Östan.
– Vi räknar med att Yxlan ska vara klar för leverans den 19 januari och eftersom vi inte ser någon risk för is just nu kommer vi att köra med Östan istället, säger Mats Söderlund, driftledare på Blidösundsbolaget.