Buss 839 mellan Dalarö och Handens station har plågats av många och långa förseningar under hösten. Nu varnar facket för att chaufförerna är på väg att knäckas av situationen.
Samtidigt underkänner Petra Zallin, huvudskyddsombud för Kommunal på bussbolaget Nobinas depå i Handen/Ösmo, företagets förklaring till förseningarna.
– Det är inte renoveringen av Torvallabron som är problemet, det är Nobinas planering som inte är hållbar, säger hon.
Petra Zallin berättar att problemen började när Nobina fick sitt nya avtal med SL den 18 augusti:
– En chaufför kan behöva lösa av fem olika bussar på ett arbetspass på fyra timmar. Om första bussen är sen blir det en dominoeffekt där förseningarna sprider sig genom systemet.
– Det här är effekterna av felaktig planering av körtider, tillägger hon.
Petra Zallin berättar att chaufförerna upplever situationen som ”otroligt påfrestande”.
– De sover inte på nätterna. De har inte tid för återhämtning. De hinner inte äta sin lunch. De stressar konstant för att försöka hinna köra. i tid, vilket de inte hinner.
– De börjar visa tecken på utbrändhet nu. Vi har haft över tio chaufförer i garaget i Handen, som har sagt upp sig på grund av att de inte orkar.
Petra Zallin menar att den lokala ledningen för Nobina på Södertörn är medvetna om varför förseningarna uppstått.
– Men det är inte de som har gjort tidtabellerna. Det ligger högre upp i Nobina och de lyssnar inte på Södertörns trafikområdeschef.
– Från fackets sida kämpar vi på och begär risk– och konsekvensanalys för att visa att arbetsmiljön är ohållbar och för att försöka få arbetsgivaren att lyssna på oss.
Skärgården har i en tidigare artikel berättat om resenärer med linje 839 som tvingas anpassa sina morgnar och arbetstider efter förseningarna för att vara säkra på att komma hem och i tid till jobbet.
Nobina lovar åtgärder efter politiskt tryck
Det politiska trycket växer mot bussbolaget Nobina. Nu aviserar bolaget åtgärder i form av en ny tidtabell, med fler bussar, justerade avgångar, ytterligare körtider och mer robusta passningar och byten.
Förändringar och förstärkningar kommer enligt Nobina ske i tre steg från och med 14 december.
– Förenklat handlar det om att skapa tidtabeller som stämmer överens med verkligheten, att våra resenärer ska kunna lita på tidtabellen att ge våra förare rätt förutsättningar, säger Malin Säker, kommunikationschef på Nobina Sverige, som fortsätter:
– Under våren väntas ännu en pusselbit i att skapa en bättre kollektivtrafik när 150 helt nya bussar börjar köra.
Nobinas förseningar har enligt Carin Flemström, styrelseledamot i den lokala S-föreningen i Dalarö, Utö och Ornö skapat ”en riktig folkrörelse i hela kommunen”.
I förra veckan träffade Centerpartiet och Socialdemokraterna i bussbolaget för att diskutera förseningarna i trafiken.
På fredagen höll kommunstyrelsens ordförande i Haninge, Sven Gustafsson (M), ett möte med Nobinas vice vd Magnus af Petersen och planeringschefen Staffan Grönwald. Parterna beslutade att bilda en arbetsgrupp för att gemensamt försöka lösa problemen.
Malin Säker säger att komplexa problem sällan har en enda orsak”, men vidhåller att renoveringen av Torvallabron är den enskilt största faktorn till dagens trafiksituation.
– Vi har kört den här trafiken i över tio år och sanningen är den att vi idag har mer körtider än tidigare – men detta har inte varit tillräckligt och vi är ödmjuka och självkritiska till den situation som uppstått, säger hon och fortsätter:
– Men med facit i hand kan vi konstatera att vi underskattade effekterna av avstängning av Torvallabron på trafiken och planeringen – dessa blev tydliga först i augusti när semestrarna var över och skolorna startade.
Malin Säker medger att situationen är pressad för chaufförerna, men att Nobina även där vidtar åtgärder:
– Vi har löpande lagt in mer körtid, det vill säga det finns mer tid i planeringen under hösten mot i våras och vi lägger in ännu mera tid från den 14 december, samt att vi sätter in fler fordon och minskar antalet byten för förarna.
Malin Säker säger att det inte stämmer att tio förare sagt upp sig.
– Däremot har några förare valt att gå ner i arbetstid, säger hon.

