
Till våren 2026 får Vaxholm och Värmdö en ny kollektivtrafikförbindelse till sjöss. Den nya pendelbåtslinjen beräknas halvera restiden för resenärer mellan kommunerna, från uppemot två timmar till 45 minuter.
– Vi ser en stor nytta i att skapa tvärförbindelser även på vattnet. Den här linjen binder ihop två kommuner på ett sätt som vi inte haft tidigare, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet i Region Stockholm.
Den nya linjesträckningen innebär att dagens pendelbåtlinje 4, som går från Strömkajen i Stockholm till Rindö i Vaxholm, förlängs. Från Grenadjärbryggan på Rindö kommer båtarna fortsätta vidare till Ålstäket på Värmdö, där det även finns bussanslutningar vidare i kollektivtrafiksystemet.
– Det blir lite som en östlig förbindelse till sjöss. För resenärer betyder det inte bara en kraftigt förkortad restid utan också att man slipper krångliga byten, säger Michaela Haga.
Förbindelsen planeras att starta i april 2026. Under vardagarna kommer fyra till fem turer att trafikera sträckan, medan det under helgerna blir tre till fyra avgångar.
Satsningen beräknas kosta omkring 4,5 miljoner kronor per år. Resorna kommer att omfattas av SL:s ordinarie biljettsystem.
Enligt Michaela Haga är satsningen ett led i Region Stockholms arbete med att skapa fler tvärförbindelser, inte bara på land utan även till sjöss.
– Vi har länge haft ett fokus på att trafiken ska gå in till Stockholm och ut igen. Men många resor går faktiskt mellan grannkommuner. Här skapar vi en ny länk som gör det enklare för fler att välja kollektivtrafiken, säger hon.
Den nya linjen anses varken vara försöksverksamhet eller permanent från start men kommer, precis som övrig trafik, att utvärderas löpande i regionens årliga trafikförändringsprocess.