KRÖNIKA. Haninge kommun har bestämt sig: Ornöfärjan bör vara statlig. Det framgår i kommunens svar på en utredning från Trafikverket. Kommunen menar att trafikmängden är hög och att skolan och kyrkogården är allmänna platser med färjan som enda utfartsled. Man anser även att en statlig färja på sikt säkrar trafiken till ön. Idag upphandlas färjetrafiken av en samfällighetsförening som själva ser uppgiften som ansvarstung.
Trafikverket har sedan lång tid tillbaka konstaterat att trafiken uppfyller alla krav på att vara allmän. Det finns formuleringar i utredningen som tyder på att även myndigheten kommer att anse att leden bör bli allmän. Men att något bör vara på ett visst sätt innebär inte att det nödvändigtvis måste bli så. Både Trafikverket och Haninge kommun konstaterar att trafiken på Dalarö kommer att bli ohållbar om färjeleden blir allmän. Det kommer därför att krävas stora investeringar i ett nytt färjeläge samt i nya färjor om man vill förstatliga trafiken till Ornö.
Frågan tycks ha splittrat Ornö. På ena sidan står de som vill att allt ska vara som det är. Med dagens trafik kan plats bokas på färjan så att boende är säkra på att komma med. Många är också nöjda med rederiet Ornö sjötrafik som skapar ett stort antal jobb på ön. En överhängande risk med en statlig färja är att platsbokningarna försvinner och att natthamnen blir på fastlandet, vilket kan innebära förlorade arbetstillfällen på Ornö.*
På andra sidan står de som menar att Ornö sjötrafik får svårt att klara framtida miljökrav för färjorna och att det är tryggare med en statlig huvudaktör. Man ser också en allmän färja som bra för Ornös utveckling.
Frågan har skapat en het debatt i sociala medier, men det blir lite som att diskutera hur god maten är innan den är tillagad. Enligt min mening är kärnfrågan fortfarande olöst: var och när kan ett nytt färjeläge byggas som ersätter det på Dalarö? Trafiken på den smala, slingriga vägen genom centrala Dalarö är inte hållbart på sikt. Ett alternativ till Dalarö som färjeläge har diskuterats i årtionden utan att egentligen komma framåt. I teorin finns det ingenting som hindrar att en samfällighet fortsätter ansvara för trafiken, även vid en flytt av färjeläget. Men samtidigt är detta stora infrastrukturfrågor som är av betydligt större intresse än enbart för boende på Ornö. Det handlar även utvecklingen på Dalarö.
Om drygt 20 år ska färjetrafiken vara klimatneutral, sannolikt med nya färjor. Ett nytt färjeläge ska eventuellt hittas. Utredningar på utredningar lär göras. Det är svårt att se hur och varför en liten samfällighet ska ansvara för detta. Trots uppenbara nackdelar är det rimliga att staten tar över ansvaret för färjeleden. Man betalar ju dessutom redan för det mesta av kostnaderna.
* Trafikverket har på ett möte med samfälligheten förklarat att natthamnen med hundra procents säkerhet kommer att hamna på fastlandet.