
Waxholmsbolagets fartyg fortsätter att gå enligt istidtabell till den 25 juni på grund av de skenande bränslepriserna. Trots befarat kaos i midsommartrafiken ser tf. skärgårdsregionrådet Henning Gustavsson främst fördelar med beslutet.
– Förutom att pengar sparas är det också bra för miljön, säger han.
Den 11 april var det tänkt att Waxholmsbolagets istidtabell skulle sluta gälla men nu förlängs den i stället till midsommardagen på samtliga linjer vilket innebär betydligt färre avgångar. På linje 16 medför ändringen till exempel mer än en halvering av anlöpen under storhelgen.
– Den här reformen sparar miljontals skattekronor och miljövinsterna är enorma, säger Henning Gustavsson och fortsätter:
– Dessutom har det visat sig i vinter att istidtabellen fungerar utmärkt även när det är öppet vatten. Det är också väldigt tidskrävande för förvaltningen att ändra i tabellerna vid minsta väderomslag.
Många av de cirka 70 000 personer som besöker Stockholms skärgård varje midsommar reser med bolaget men i år kan långt ifrån alla räkna med att få plats på båtarna.
– Kollektivtrafik innebär också ett kollektivt ansvar. Jag är övertygad om att resenärerna vill dra sitt strå till stacken genom att stanna hemma, säger Henning Gustavsson.
Enligt honom permanentas tabellförändringen om försöket faller väl ut.
– Om sjötrafiken ska kunna utvecklas måste den drivas affärsmässigt, fortsätter Henning Gustavsson.
För att säkra sjötrafikens tillgång till bra och billiga hamnar vill han även lyfta frågan om Trafikverkets allmänna bryggor. Vid dem har Waxholmsbåtarna sedan decennier förtöjts trots att det är förbjudet.
– Genom hävd har vi nu bättre rätt till bryggorna och om så krävs är vi beredda att dra Trafikverket inför rätta, säger han.