När Telia släckte ned den fasta telefonin på Sundskär fick Åsa Fogelström och Olle Severin en mobil lösning med löftet om att den skulle fungera lika bra, eller till och med bättre.
Men så blev inte fallet.
– Vi har varken kunnat ringa eller ta emot samtal på över två år, säger Olle Severin.
Mobiltäckningen på Sundskär är minst sagt bristfällig. Den enda möjligheten för Olle Severin och Åsa Fogelström att kontakta omvärlden är om de ringer med mobil från bryggan eller vedbacken där det finns lite täckning.
– Tidigare hade vi ju en fast telefon vi kunde ringa med inifrån huset. Men nu går det inte längre sedan de ersatt den fasta telefonen med en mobil, säger Olle Severin.
Med deras mobila bredband kan de emellanåt ansluta till internet.
– Men det är lite från dag till dag som det fungerar. Så det är svårt för oss att komma i kontakt med någon om vi skulle behöva. Den enda livlina vi har är våra egna mobiler men de fungerar inte heller alltid, fortsätter Olle Severin.
I över två år har paret försökt att få deras operatör Telia att förstå problemet.
– Vi har felanmält i stort sett en gång varannan vecka sedan dag ett, men vi får inget gehör, säger Olle.
Tekniker har varit hemma hos paret för att mäta och justera signalerna men utan något förbättrat resultat. Ett alternativ som de ännu inte testat är satellittelefon.
– Men det är ju så sabla dyrt. Om satellittelefon är den enda lösningen tycker jag inte att den enskilda abonnenten ska stå för kostnaden, säger dottern Leni Fogelström.
Hon oroas över att det inte alltid går att få tag på föräldrarna.
– Tänk om de blir sjuka och behöver kontakta någon akut, vad gör de då?
Olle Severin har börjat tappa hoppet om att någonsin få en fungerande telefon.
– De brukar säga att 99 procent av befolkningen i landet har tillgång till bredband eller mobilnät. Vi hör väl till den lilla procenten i landet som inte har det och då finns det ingen som vill hjälpa oss, säger Olle Severin.
Möjlighet till hjälp är liten
Regeringen har som mål att hela Sverige ska vara uppkopplat till år 2025, men målet tycks vara svårt att förverkliga på Sundskär.
Varken Telia eller Post- och Telestyrelsen har några konkreta förslag på lösningar.
I takt med den digitala utvecklingen ersätts det fasta telefonnätet med fiber- och mobillösningar. Förändringarna går under namnet ”framtidens nät” och ska garantera en säkrare telefoni. Men i fallet på Sundskär har resultatet blivit det motsatta. Ändå anser Telia att de gjort vad de har kunnat för att hjälpa Olle Severin och Åsa Fogelström
– Vi har haft tekniker på plats. Men de har inte kunnat verifiera några fel på nätet. Trots det har vi satt dit en särskild riktantenn för att för-stärka signalerna, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
Hon förklarar att orsaken till problemen på Sundskär är Ålandsfärjorna som passerar i farleden som går mellan ön och telemasten på fastlandet.
– Vi har verkligen försökt att göra allt för att lösa problem men här är det dessvärre färjetrafiken som stör ut signalerna.
Istället hänvisar hon Olle och Åsa till en annan operatör. Men enligt länsstyrelsens kartläggning av telenätet är dock mobiltäckningen kring Sundskär bristfällig hos de allra flesta operatörerna.
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ansvar för att se till att alla i Sverige har tillgång till fungerande telefoni. Från och med i dag, torsdag, innefattar även ansvaret att se till att alla har tillgång till bredbandsuppkoppling med en hastighet på minst 10mbit/sekund.
– Om det är så att man upplever att de bredbands- eller telefonilösningar som finns på marknaden idag inte fungerar kan man ansöka om att få hjälp av oss, säger Ann-Sofie Fahlgren, enhetschef på PTS.
Men att få hjälp av PTS är ovanligt. Hittills är det endast sju fall i hela landet där PTS har hjälpt till att hitta en fungerande lösning.
– Det beror på att vi som myndighet inte får gå in och störa marknadsaktörernas infrastrukturer och marknadserbjudanden, säger Ann-Sofie Fahlgren.
För att PTS ska kunna hjälpa till måste den enskilde kunna visa att ingen befintlig lösning på marknaden fungerar.
– Det handlar om att uttömma alla möjligheter som finns på marknaden. Så som att pröva med olika operatörer, till exempel. Men man måste också ha testat med IP-telefoni innan vi kan hjälpa till, säger Ann-Sofie Fahlgren.