KRÖNIKA Den som har grått som favoritfärg har hittills haft en toppensommar. Vi övriga är mindre nöjda, regn och kyla har präglat juli. Nu sägs det ju att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, men den klyschan har sannolikt inte uppkommit i skärgården. Vädret kan faktiskt ställa till det ordentligt på öarna under sommaren. Busvädret gör att man håller sig hemma, mackägarna säljer inget bränsle och restaurangerna får färre besökare. I veckans nummer kan vi konstatera att för vissa företagare har sommaren varit en katastrof. Många aktiviteter på öarna, festivaler, marknader och konserter, sker dessutom under bar himmel. Lägg därtill att det faktiskt kan vara rent farligt att ge sig ut i båten i alltför kraftigt oväder. Tunnelbanan är ju inte lika väderkänslig! För att strö salt i såren så rapporterar medier att det är värmebölja i princip hela världen, utom då såklart Sverige!
Vinnarna kan möjligen vara gästhamnar som rapporteras få platserna fulla av bryggseglare. Byggbranschen lär också gå bra, folk stannar hemma och snickrar på stugan istället. Men starkaste solstrålen mellan regnmolnen får väl ändå den nystartade nord-sydlinjen sägas vara, som vi skrev om i förra numret. Trots vädrets makter har den visat sig vara uppskattad och med ett genomsnitt på 150 passagerare per dag så är det över all förväntan. När den startades tänkte man sig att främst turister skulle åka, men många öbor har passat på att besöka nya resmål. Linjen har gått så pass bra att politikerna nu träter i sociala medier om vilket parti det var som egentligen kom på idén med en tvärgående linje. Centerpartiet har drivit frågan, men Kristdemokraterna vill få en del av äran. Helt klart att linjen har varit en profilfråga för Centern, men ära den som äras bör. Vad jag förstår så kom förslaget ursprungligen inte ifrån politiskt håll, utan det var Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation, SIKO, som kläckte det ägget!
Hursomhelst ska det bli spännande att se en utvärdering av linjen efter säsongen. Det finns brister som bör åtgärdas, bland annat bör man ha bättre matmöjligheter för passagerarna. Man borde också fundera på om det inte kan finnas utrymme för ytterligare trafik på linjen. Som det fungerar nu så blir en tur- och returresa till en grannö för boende i båtlinjens ytterkanter en dagsutflykt, medan man i mellanskärgården får skynda på stegen betydligt mer för att hinna med hemvändande båt. Det är inte perfekt, men en bra start att glädja sig åt i vätan.
Peter Augustsson