Mitt i rötmånaden 2020 upphörde plötsligt sophämtningen för flera fastighetsägare på Vidinge och sedan dess har inte deras avfall hämtats.
Däremot fortsätter Norrtälje kommun att kräva betalt för tjänsten.
Sedan 1970-talet har sophämtningen på Vidinge fungerat utmärkt men när kommunen anlitade en ny entreprenör upphörde servicen för sju fastighetsägare. Anledningen är att vattenväxterna i de grunda vikarna skadar vattenjeten i entreprenörens båt.
– Växtligheten har ökat men det gör den ju i hela Östersjön. Vi har svårt att förstå att det ska vara ett argument, säger Håkan Behrnerts som är en av de drabbade på ön.
Han tillägger att en av de boende, som har en 26-fots båt med vattenjet, har kört i viken under 16 år utan problem.
Jan Paymer, biträdande avfallschef på Norrtälje vatten & avfall ser inte växtligheten som ett generellt problem.
– Det finns några fåtal platser där det inte fungerar men det försvarar inte att vi ska byta båttyp eller ha mindre båtar, säger han.
I stället uppmanar Norrtälje kommun de drabbade att flytta sina soptunnor till en plats på ön som entreprenörens båt kan anlöpa.
– De vill att vi ställer tunnorna på annans mark men där finns ingen plats. Dessutom är det ganska långt dit för många av oss, säger Susanne Lindahl som inte heller fått sina sopor hämtade sedan 2020.
Hon är också kritisk till att kommunen försöker lösa frågan genom att lägga över ansvaret på hushållen.
– Kommunen borde kontakta markägaren där de tycker att våra soptunnor ska stå, säger Susanne Lindahl.
Enligt Jan Paymer är ett annat alternativ att hushållen själva transporterar sina sopor till en plats på fastlandet där de kan hämtas med sopbil.
– När man ändå åker med båten kan man ta med sin soppåse, säger han.
Susanne Lindahl ser inte heller det som rimligt.
– Man kan fråga sig om det är miljövänligt att varje enskild fastighetsägare ska åka iland med sina sopor, säger hon och fortsätter:
– Själv har jag ingen egen båt. Ska jag ta taxibåt varje gång jag behöver kasta sopor? Ska sophanteringen styra min tillvaro och planering?
Trots att de sju hushållen inte fått sitt avfall hämtat sedan förra sommaren fortsätter de att faktureras för tjänsten med drygt 2 500 kr per år.
– Det känns väldigt konstigt att betala för något man inte får, säger Susanne Lindahl.
Enligt kommunens avfallföreskrifter är fastighetsägarna skyldiga att hålla transportvägen i farbart skick och fri från hinder. Om inte det kan upprättas ska avfallet lämnas på en överenskommen, eller vid en av kommunen anvisad, plats.
De boende menar att de varken träffat en sådan överenskommelse eller fått en plats anvisad. De ifrågasätter också om entreprenörens val att ha vattenjet på sin båt är skäl nog för kommunen att sluta med sophämtningen som fungerat tidigare. De anser att kommunen i stället borde kräva att entreprenören använder en båttyp som är lämplig för uppdraget.