Om fartyget inte kan komma till kaj får kajen komma till fartyget. Det är inte trolleri utan i allra högsta grad verklighet i Nynäshamn, med hjälp av en 250 meter lång, flytande brygga som kan vecklas ut som en tumstock.
För tredje säsongen hjälper Nynäshamns senaste tillskott, Seawalk. kryssningsresenärer att komma iland. Den flytande gångbryggan Seawalk är en norsk uppfinning utvecklad för att göra det möjligt med kryssningstrafik i de smala fjordarna. Istället för den stora investering som skulle krävas för att bygga en ny kaj, klarar man sig istället i stort sett med två bojar och en byggkonstruktion.
Då den inte används flyter bryggan ihopfälld intill kajen och när ett fartyg kommer in till hamnen fälls den ut och förtöjs i fartygets sida så att den sitter fast. Gångbryggan som består av tio pontoner, tio gånger tio meter i diameter, kan ta iland 3000 personer under en halvtimme.
– Det finns bara några till i världen. Det här är den fjärde som byggs men den tredje som tas i trafik. Den här är specifikt förstärkt för våra väderförhållanden med is och så, grövre än de norska, säger Roger Backlund, operational cruise manager på Stockholms hamnar, som var med på första provkörningen i Norge där representanter från Stockholms hamnar fick testa att den fungerade.
– Den tidigare chefen hade träffat de som byggt de två första bryggorna via nätverk för kryssningstrafik, och tyckt att det var en smart lösning för Nynäshamn eftersom vi gärna ville kunna ta emot kryssningsfartyg.
Och så blev det. Den flytande piren, som väger 450 ton, kom på plats till säsongen 2016. Med kajinstallationer, asfaltering, trottoarer och bojarrangemang uppskattas investeringen ha kostat omkring 70 miljoner kronor. Roger Backlund var i tjänst när det första kryssningsfartyget skulle anlöpa Nynäshamn.
– Den första båten som kom in var en stor båt på 330 meter. Jag var operatör då, så det var jag som styrde piren. Allting gick kalasbra. Det var roligt att få testa på en verklig båt istället för att köra ut i tomma intet.
Det krävs nio personer för att ta emot ett stort kryssningsfartyg. En båt i fören, en i aktern, två personer på land och en som styr bryggan.
När fartyget kommer, glider det sakta in och lägger sig mellan två bojar i viken utanför kajen. Kommunikationen är viktig mellan fartygspersonal och hamnen. När väl fartyget är förtöjt fälls bryggan ut och körs med en fjärrkontroll som operatören har hängande på magen. En motor med 500 hästkrafter driver två propellrar som sitter på den yttre bryggdelen. När den är helt utfälld kan fartygets landgångar skickas ut och passagerarna gå i land.
– Man riktar in den och kör den som en båt, med den enda skillnaden att den sitter fast i kaj i ena änden. Man lägger den mot fartygssidan och förtöjer i deras pollare så att den sitter fast. Det är inte lätt, men det är inte heller särskilt svårt. Det kan krävas lite trix eftersom olika fartyg ser olika ut när man lägger emot.
Eftersom det är öppet ut mot havet och ofta blir blåsigt har man varit tvungen att förstärka gångjärn, räcken och byggt extra pollare och fler pontoner. Hamnen har även varit tvungen att ta in extra personal för att täcka upp behovet.
– Mer personal har egentligen varit den stora förändringen. Våra ordinarie stuvare har inte tid, så då får vi ta in extrapersonal som bara är här och hjälper till när kryssningsfartygen kommer in, säger Per Axelsson vice driftchef på Stockholms hamnar.
Men det som är personalkrävande är att förtöja på bojarna. När själva förtöjningen är klar klarar sig pontonbryggan själv hela dagen.
Till varje kryssare som kommer till hamnen tillkommer 50-75 chartrade bussar och taxibilar som väntar i hamnen.
– En vanlig lördag kan det vara 5 000 passagerare som ska av och på, så det kräver lite roddande eftersom vi har så små ytor här i hamnen, säger Per Axelsson.
Till en början var uppfinningen tänkt som en nödplan för kryssningsfartyg som inte kom in till centrala Stockholm på grund av för dåligt väder, men har istället blivit ett populärt alternativ för rederierna.
De stora kryssningsfartygen kommer in tidigt på morgonen, ligger inne hela dagen och åker på kvällen. Pontonbryggan kan fortsätta vara utfälld under hela dagen. Många passagerare vill passa på att se Stockholm väl iland och har redan bokat buss ombord och vet precis var de ska när de kommer iland. För de tyska, italienska och amerikanska turister som utgör majoriteten av kryssningspassagerarna är populära besöksmål Naturhistoriska muséet och slottet, men många stannar även kvar i Nynäshamn över dagen.
2016 hade Nynäshamn 15 anlöp, 20 året efter och i år är man uppe i ett trettiotal. Till nästa år är redan nu 40 anlöp planerade.
– Det blir i snitt 75 000-100 000 passagerare per säsong och ett bra tillskott för en liten stad som Nynäshamn med 10 000 invånare, säger Roger Backlund.