Upphandlingen av entreprenör för kajrenoveringen i Vaxholm har dragit ut på tiden och gjorts om, men nu är den klar. Det blir Peab som utför grundläggningsarbetet.
– Det har varit en resa det här, men nu är vi igång. Hade vi inte fått det här till stånd hade vi stått med kajer vi inte kan använda, säger kommunstyrelsens ordförande Tina Runhem (M).
Vaxholms stad skrev i fredags avtal med Peab, till ett kontraktsvärde på 116 miljoner kronor, vilket var inom budgeten på 120 miljoner. Trafikverket står för halva beloppet genom ett stadsmiljöavtal med Vaxholms stad och Region Stockholm.
Arbetsområdet sträcker sig 800 meter från Österhamnen till gästhamnen och kajen kommer att bli 1,8 meter bredare än idag.
Kajen kommer också bli cirka 1,8 meter hög trots att Region Stockholms riktlinjer om kajhöjd är 145 centimeter. Projektledare Robert Klingvall sa till Skärgården i september att anledningen till att Vaxholms stad inte kommer följa riktlinjerna är att de inte har budget eller tid att göra på annat sätt. Samt att de på detta sätt kapslar in giftiga ämnen i den gamla betongen. Projektet beräknas kosta drygt 380 miljoner kronor och utöver Peabs kontrakt tillkommer mark- och VA-arbeten.
Nu påbörjas kommunens arbete med att förbereda för byggstarten på plats. Från och med mitten av december kommer arbetsområdet att stängas av och stängslas in med plank. Enligt Tina Runhem är ambitionen att projektets avslut inte ska försenas trots den försenade byggstarten.
– Vi kommer hålla oss inom den tidsramen som är sagd. Det hänger också på att vi ska få stadsmiljöavtalet utbetalat. Man börjar med Österhamnen, sedan Västerhamnen, sist Söderhamnen. Planen är att göra de två första etapperna mer eller mindre samtidigt för att spara tid, säger hon.
Den sista etappen ska kunna påbörjas vinterhalvåret 2024 och hela arbetet inklusive ytskikt och utsmyckningar beräknas vara klart 2026.