KRÖNIKA. Det går utför med det svenska båtfolket. I vart fall om man ska tro de slutsatser som dras i Transporstyrelsens ”Båtlivsundersökningen 2020”. För nog är det märkligt att denna grupp, företrädarna för ”den sista stora friheten”, plötsligt önskar att de ska kontrolleras hårdare och att det obundna båtlivet begränsas.
Enligt undersökningen vill hela 80 procent av båtägarna att ett båtregister införs för alla båtar som är längre än fem meter och går snabbare än tio knop. I undersökningen kompletteras frågan med orden ”syftet med registret kan t.ex. vara att kunna spåra ägare till stulna båtar och identifiera båtar i samband med sjöräddningsinsatser”.
Detta är ett klassiskt exempel på en ledande fråga som dessutom försåtligt kryddats med ömmande teman av höga signalvärden.
Naturligtvis vill alla ha tillbaka sin båt om den blir stulen och självklart vill alla att liv ska räddas snabbt när nödsituationer uppstår. Så med detta ohederliga tillägg lyckas frågeställaren få det svar man önskar.
Utfallet hade nog blivit ett annat om frågan kompletterats med följande, mer relevanta uppgifter: ”syftet är framförallt att bana väg för beskattning av fritidsbåtar samt att öka kontrollen av dess ägare”.
Enligt Båtlivsundersökningen vill de flesta båtägare även att krav införs på åldersgräns, förarbevis liksom flytvästtvång och majoriteten är också mycket positiv till skärpningen av sjöfyllerilagen.
I undersökningen har inte bara båtfolk intervjuats utan även personer som saknar båt liksom kunskap och intresse om båtar och båtliv. Varför frågorna ställts till den gruppen, hur stor del dessa utgör av de totalt 6 000 personer som svarat och hur deras svar påverkat statistiken är värt en egen undersökning.
Jag ser för egen del fram emot att intervjuas av Transportstyrelsen i en liknande undersökning när fakta, nya riktlinjer och statistik ska tas fram för luftfarten och järnvägen.
Frågan om att införa ett register för landets fritidsbåtar har drivits av Socialdemokraterna i decennier, ett förslag som även stöttas av Miljöpartiet och Vänstern. Så sent som den 7 april i år stoppade riksdagen en motion från Abraham Halef (S) där han föreslog att så väl båtregister som båtskatt ska införas.
Under perioden 1987 – 1993 fanns ett båtregister men det avskaffades då det ansågs innebära en onödig kontroll av enskildas fritidsverksamhet. Den slutsatsen står sig och är än mer aktuell idag.
Så om du i framtiden kontaktas för att delta i en Båtlivsundersökning bör du tänka efter noga innan du svarar. Om du nu ska delta över huvud taget.