Från en hemsida med felaktig och uråldrig information har turistsajten Visit Skärgården fått ett rejält ansiktslyft. Även glashuset vid Strömkajen har fått ett tydligare skärgårdstema.
Tidningen har tidigare skrivit om den dåliga hemsidan som ska marknadsföra skärgården. Länkarna till de olika verksamheterna fungerade inte och informationen var ibland felaktig. Nu är det annorlunda.
– Vi har byggt upp en helt ny plattform. Allt är uppdaterat och hemsidan innehåller dessutom mer information än den tidigare. Ingenting av det gamla materialet ligger kvar, säger Christian Smith, försäljningschef på Visit Skärgården.
Även om antalet besökare på sajten inte har några magiska siffror är Smith ändå nöjd med mottagandet.
– Ja, särskilt om man jämför med antalet unika besökare när den nya sajten öppnades för trafik i mars i år. Då låg vi på noll. Nu har vi närmare 5 000 unika besökare i veckan. Både hemsidan och den tidning vi lanserade i våras har tagits emot väl, säger han.
Tidigare har kritik riktats till ägarna för att verksamheten i glashuset vid Strömkajen, i centrala Stockholm, inte har någon tydlig koppling till skärgården, vilket det står i avtalet att verksamheten ska ha.
– Vi har satt upp tv-skärmar med bildspel från skärgården och även satt upp hyllor i anslutning till entrén där vi distribuerar produkter och information som har med skärgården att göra, säger Christian Smith.
Varför är det så viktigt att marknadsföra skärgården?
– Skärgården är ett stort turistmål i Stockholm och det finns ingen anledning till att inte lyfta fram vad de olika delarna har att erbjuda, säger Christian Smith.