Waxholmsbolagets arkiv har hittat ett nytt hem på spårvägsmuseet. Arbetet med att digitalisera och arkivera allt material pågår för fullt.
Waxholmsbolagets gamla lokaler i Tullhuset på Blasieholmen står förvisso ännu kvar, men de har tömts. Planen är att byggnaden ska rivas för att ge plats åt ett nytt Nobelmuseum. Sedan några år tillbaka har man arbetat med att flytta arkivmaterial, föremål och annat till spårvägsmuseet på Södermalm.
– Det var den dåvarande chefen Anders Lindström som föreslog spårvägsmuseet. Där kommer Stockholms lokaltrafiks historia att samlas på ett ställe, säger Gunnar Friberg, trafikplanerare på trafikförvaltningen, som ansvarar för flytten.
Han kommer framöver att jobba ett par dagar i veckan på museet med att katalogisera allt material, ett tidskrävande jobb.
– Det finns fortfarande bilder och tidningsurklipp kvar på landstingshuset som ska flyttas hit. Det är svårt att identifiera människor på bilderna. I det sammanhanget är jag inte gammal, men jag känner en del äldre som kan berätta, säger Gunnar.
Att materialet från ett rederi ska hamna på ett spårvägsmuseum kan låta lite underligt.
– Vi har funderat på andra namn, som kollektivtrafikmuseet, eller lokaltrafikmuseet, men det låter lite osexigt, säger Jenny Stenbeck, utställningsproducent på museet och skrattar.
Sedan 2014 har skärgårdsbåtarna haft en permanent utställning på museet, men varken den eller ens museet kommer att vara kvar så länge. Hela huset som museet befinner sig i ska rivas. Flytten hoppas man ska påbörjas nästa år, men Jenny Stenbeck vill ännu inte berätta vart man ska ta vägen. Båttrafiken kommer i alla fall fortsatt ha en given plats i det nya museet.
– Vi önskar att vi kan ha en båt på museet, det står högt på listan, säger Jenny Stenbeck.
Handlingar kring Waxholmsbolagets trafik går att söka via spårvägsmuseets hemsida. En stor del av materialet är ännu inte digitaliserat, men går att ta fram på museet.