
Det blir trångt i Räfsnäs hamn i början av året när Norrtälje kommun ska renovera kajerna. De lokala företagarna är kritiska till kommunens information kring projektet.
Efter kritiken har kommunen haft samtal med de företag som nyttjar hamnen samt hyrt en container som ersättning för det kylrum som normalt används vid kajen.
– Jag är nöjd med den lösningen, säger Lasse Gustafsson föreståndare för öbutiken på Tjockö.
– Men vi är fortfarande väldigt missnöjda med kommunikationen från kommunen.
Lasse Gustafsson är föreståndare för öbutiken på Tjockö. Han har ett kylrum i Räfsnäs hamn, där hans leverantörer lämnar kylda varor. Han blev förvånad och arg när han 22 december fick veta att Räfsnäs hamn ska byggas om och arbeta skulle starta två veckor senare.
– Upphandlingen skedde redan i april förra året, så kommunen har haft gott om tid att informera oss, säger Lasse Gustafsson.
Efter klagomål från bland annat Räfsnäs hamnförening och Rådmansö – Frötuna samt en tidningsartikel i Norrtelje Tidning och ett möte på plats i förra veckan, verkar de lokala företagen nu fått den information de efterfrågade.
Det är Vaxholmskajen, till vänster om där passbåtarna går, och yttre kajen som måste repareras och förstärkas under vattenlinjen.
– Vi informerade vad som var på gång på olika ställen under både besiktningen och när vi såg resultatet av besiktningen, säger Sven-Erik Öhlin, markförvaltare på Norrtälje kommun.
– Sedan ville entreprenören göra Räfsnäs hamn före Spillersboda och då blev det ont om tid.
Förutom kylrummet i hamnen berörs sophämtningen och taxibåtarna Enskärs sjötransport och Roslagsevent, som har taxibåten Gladan av arbetena.
Söderarms AB, som har konferensverksamhet på Söderarm, använder också Vaxholmskajen för att hämta och lämna gäster och hämta varor.
Även Sjöräddningen påverkas.
– Totalt berörs ett tiotal näringsidkare direkt av byggarbetena, säger Lasse Gustafsson.
– Dessutom är det 55 fastboende på öarna utanför som påverkas.
Kommunen kommer att erbjuda olika lösningar för att få sjötrafiken att flyta.
– Men vi har ju ingen annan hamn och kan inte trolla, säger Sven-Erik Öhlin.
Under de tio veckor som arbetena pågår kommer så mycket trafik som möjligt dirigeras till hamnens södra brygga och vågbrytaren.