Det är inte bara Tynningöborna som får punga ut med mer pengar efter att öns vägfärja vid årsskiftet blev statlig och ö-korten försvann. Även Vaxholms stad har fått punga ut med betydligt större summor än tidigare för att kunna skicka barnen till skolan. Från 37 000 kronor förra året blir summan i år upp mot 260 000 kronor för skolbarnens skolbåtskort.
Förra året var kostnaden för att skicka Vaxholms kommuns skolbarn till skolan med ö–kort totalt 37 000 kronor. I år, efter att ö-korten för Tynningöborna dragits in i och med att färjan till ön blivit statlig, har kostnaden hittills uppgått till 51 000 kronor. Bara under de första tre månaderna, och bara beträffande Tynningöbarnen.
Ännu så länge har inte alla skolkortsberättigade elever plockat ut sina kort, men när de gör det och löpande laddar sina månadskort kan kostnaden komma att uppgå till cirka 200 000-260 000 kronor. Att siffran är osäker beror på att uppgifterna kring hur många skolkort det gäller skiljer sig beroende på om man frågar Waxholmsbolaget eller Vaxholms stad.
Det var vid årsskiftet som ö-korten försvann då färjan mellan Tynningö och Värmdö övergick i statlig regi från att tidigare ha drivits av en förening på ön. Stora protester hördes från Tynningöborna. Men faktum kvarstår att endast personer fast boende på ö utan bro eller statlig förbindelse till fastlandet är berättigade till ö-kortet. Tynningöborna menade att Vaxholm borde bekosta ett årskort för de boende. Men Vaxholms stad nekade och menade att det vore olagligt att bara ge Tynningöborna ö-kort och inte resten av kommuninvånarna.
Men vare sig det argumentet eller landstingets regler om ö-kort ger Tynningöborna mycket för. Färjan ger nämligen access till Värmdö, men inte till hemkommunen Vaxholm där kommunservice, vård och skolor finns. Situationen tycks vara unik i landet, vilket Tynningö Ramsö byalag och bygdegårdsförening, TRBB, menar är tillräcklig anledning för att skriva om reglerna så det blir okej för kommunen att dela ut ö-kort till Tynningöborna. Eller åtminstone pröva.
Skolbarnen är dock berättigade till månadskort hos Waxholmsbolaget för att kunna ta sig till skolorna. Något som alltså visar bli en dyrbar historia för kommunen. Oppositionsrådet Katherine Angelo Lindqvist, som hela tiden har varit emot indragningen av ö-kortet, säger:
- Moderaternas kollegor i landstinget har försvårat ekonomin för kommunen, det blir en ordentlig merkostnad. De har dessutom försvårat för kommuninvånarna att ta sig till den egna kommunen. Vaxholm har inga pengar över huvud taget och måste spara där det går, då kan man inte hålla på så här, säger hon.
Även för de Tynningöbor som har jobb i Vaxholm eller pendlar så blir det dyrt. Familjen Fransson-Mannbrink som Skärgården talade med innan jul tvingas numera betala 18 000 kronor i månadskort per år för att kunna hämta och lämna sin barnaskara på förskola och skolor i Vaxholm. Att dela upp barnaskaran om tre barn mellan Vaxön och Tynningö är inte logistiskt möjligt för familjen, de vill heller inte riva upp barnen från de grupper de är vana vid. De minsta barnen kan varken gå själva till skolan eller är berättigade till hjälp av kommunal ledsagare. Återstår att betala årskorten för två vuxna året runt.
Var pengarna till de ökade kostnaderna för skolbåtkorten ska tas ifrån är ännu oklart, Anna Larsson på utbildningsförvaltningen i Vaxholm säger:
- Dessa pengar finns inte i budget, problemet aktualiserades ganska sent.