Modellen för att ta ut avgifter av fritidsbåtklubbarna strider mot den kommunala självkostnadsprincipen. Den slår förvaltningsrätten fast efter att ha prövat lagligheten i Stockholm stads avgifter för fritidsbåtsklubbar.
Stockholm stad införde en ny avgiftsmodell 2018 som innebar en kraftig höjning av avgifterna, för att bekosta underhåll av eftersatta hamnar. Den nya modellen fastställdes sedan 2019. Modellen tar sitt avstamp i utgifterna – kommunens behov av finansiering – istället för faktiska kostnader och medför under investeringsintensiva år ett överuttag av avgifter eftersom utgifterna då är betydligt högre än de faktiska kostnaderna. Detta likställs med otillåten beskattning. Regeringsformen ger Stockholm stad endast rätt att besluta om kommunalskatt och trängselskatt.
– De som direkt berörs av domen är alla de ideella fritidsbåtsklubbar i Stockholm som är anslutna till någon av centralorganisationerna Saltsjön Mälarens Båtförbund och Stockholms Seglarförbund. Det rör sig om mer än 100 fritidsbåtsklubbar och tusentals båtägare. Eftersom ärendet är ett laglighetsprövningsmål innebär domen att Stockholm stads beslut om avgifter för båtsäsongen 2019 har upphävts, det vill säga förvaltningsrättens dom innebär ingen direkt skyldighet för Stockholm stad att betala tillbaka pengar till fritidsbåtsklubbarna, säger rådmannen Johan Gefvert.