Strömma, Saltsjöbaden, Sandhamn, Fjäderholmarna och Utö blir först ut när elbåttillverkaren Candela går ihop med solenergileverantören Nordsol och lanserar världens första laddnätverk för elbåtar i Stockholms skärgård. Laddningen blir gratis, till en början.
– Vårt mål är att snabba upp övergången till fossilfria båtar på sjön. Med den här satsningen gör vi det möjligt att åka vart som helst i Stockholms skärgård på ren el. Vi hoppas att fler därigenom vågar ta steget över till elbåtar, säger Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg i ett pressmeddelande.
Medan det kan vara långt mellan tankstationer för bensin och diesel i skärgården, finns det i regel el på de flesta öarna. Men problemet för dagens elbåtsägare är att det inte alltid är uppenbart var man kan, eller får, ladda sin båt. Så resonerar Candela när man nu vill skapa ett nätverk av på förhand godkända laddstationer runt om i skärgården.
Från och med våren 2021 kommer laddstolpar rullas ut till sjömackarna vid Strömma, Saltsjöbaden, Sandhamn, Fjäderholmarna och Utö till en början, och laddningen ska vara gratis för Candelabåtar. Målet är att efterhand utöka nätverket med fler ställen och öppna det för alla elbåtar. Nordsol kommer att bidra med solceller där stabil elproduktion saknas.
Med Candelas egen bärplansbåt Seven räcker en laddning till att köra 50 sjömil. Med ett trefasuttag och Sevens inbyggda 9,9 kW-laddare tar en laddning fyra timmar, vilket man på Candela tror är en mer rimlig tidsåtgång till sjöss än på land.
– En elbåt används på ett annat sätt än en elbil. Ofta kör man en eller två timmar och stannar sedan några timmar på en ö i eller hamn för att äta lunch, bada eller ta en glass. Den tiden är tillräcklig för att ladda. Så dyr snabbladdning är knappast nödvändig varken för Candela eller dagens övriga, långsammare elbåtar. Därför kan gästhamnar, sjömackar och andra som vill ingå i nätverket göra det utan större investeringar, säger Mikael Mahlberg.