På tisdag drar trafiken mellan Ropsten – Tranholmen – Storholmen igång igen. Men i stället för den gamla trotjänaren Storholmen, som trafikerat sträckan i 60 år, tas traden nu över av Ballerina.
Det är Utö rederi som tecknat det tvååriga avtalet med Waxholmsbolaget, men det kommer inte att vara de som kör trafiken.
– Vi har lagt ut det på en underentreprenör som heter Rederi AB Ballerina, berättar Gustaf Myrsten som är ensam ägare till Utö rederi och hälftenägare till Rederi Ballerina.
Sedan tidigare driver Rederi Ballerina trafiken på den trad som kallas Sjövägen, mellan Nybroplan – Nacka – Lidingö – Frihamnen, på SL:s uppdrag. Och det är en av båtarna därifrån – Ballerina – som kommer att flyttas till Storholmstraden.
– Ballerina är tillgänglighetsanpassad och kan ta rullstolar och barnvagnar. Och så finns det en handikapptoalett ombord, berättar Gustaf Myrsten.
Ballerinas turer på Sjövägen tas över av Hättan, en båt som Ballerina rederi precis köpt från västkusten.
Enligt Gustaf Myrsten är Ballerina något snabbare än föregångaren, den 105 år gamla Storholmen som i 60 år kört traden. Det betyder dock inte att man ändrar i tidtabellen utan att man får bättre marginaler för att undvika förseningar.
– Och så har vi Sjövägens båtar som reserv om det skulle fallera på något sätt.
Fram till i höstas var det Ressel rederi som körde Storholmstrafiken, dock med stora förluster. Och när Waxholmsbolaget inte ville betala de summor som Ressel begärde för att fortsätta, avslutades samarbetet och Waxholmsbolaget började söka efter en ny entreprenör.
– Jag vet inte vad de hade för typ av avtal men vi ska i alla fall få bärighet i vårt avtal, säger Gustaf Myrsten.
Avtalet man tecknat är ett så kallat trafikavtal, vilket innebär att man inte är beroende av biljettintäkterna.
Trafiken kommer att ha samma omfattning som tidigare vilket innebär fem till sju turer om dagen, sju dagar i veckan.
När trafiken startade 1952 var både Tranholmen och Storholmen nästan uteslutande bebyggda med fritidshus, skriver Waxholmsbolaget på sin hemsida, men de senaste årens utveckling med året runtfastigheter har inneburit att resandeunderlaget har möjliggjort fler turer och längre trafiksäsong.
Avtalet med Utö rederi gäller i två år.