
Om Serco skulle fällas för bedrägeri i England vill Socialdemokraterna att avtalet med Sercos och Strömmas gemensamma bolag, som ska ta över Djurgårdsfärjorna, sägs upp. Men förslaget stöds inte av trafiknämnden.
Socialdemokraterna i landstinget har i en skrivelse till trafiknämnden frågat vad som händer om Strömma kanalbolagets partner, brittiska Serco group, fälls för de bedrägerier man misstänks för i England. Från och med april tar Sercos och Strömmas gemensamma bolag Djurgårdens färjetrafik över driften av Djurgårdsfärjorna i Stockholm.
– Vi föreslår att om Serco fälls för brott i yrkesutövningen så ska man säga upp avtalet, säger Nanna Wikholm (S), ledamot i landstingets trafiknämnd.
I ett tjänsteutlåtande skriver dock trafikförvaltningen att det förefaller ”tveksamt att avtalet med Djurgårdens färjetrafik skulle kunna sägas upp i en situation då Serco group döms för brottslighet.” I alla fall om man ska kunna göra det utan att Djurgårdens färjetrafik har rätt till ersättning. Först fyra år efter trafikstart får avtalet sägas upp utan att ersättning utgår – men då är uppsägningstiden 18 månader.
Socialdemokraterna delar inte förvaltningens slutsatser.
– De jurister vi har pratat med tolkar det som att det ska vara möjligt att säga upp avtalet om de har gjort sig skyldiga till brott i yrkesutövningen, säger Nanna Wikholm.
Vilket även är något att tänka på inför den kommande upphandlingen av skärgårdstrafiken, påpekar hon.
– Det är viktigt inför kommande avtal att det finns tydligt angivet att bolag som är dömda för brott som avser yrkesutövningen kan uteslutas ur upphandlingen. Det föreslår vi också.
S-förslaget fick dock inget gehör när det behandlades under förra veckans trafiknämndsmöte. I stället antogs förvaltningens utlåtande som svar på S-skrivelsen.