
Nu står det klart vem som tar över driften av Vaxholms linfärja. Det blir Antrophia rederi som kör färjan de kommande tre åren. Men beslutet var inte enhälligt – Waxholmspartiet anser att upphandlingen inte borde fullföljas alls.
– Det känns jätteroligt! Det här är ett stort framsteg för Antrophia, säger vd Robert Bergstedt när Skärgården når honom på telefon.
– Vi är fortfarande rätt nya i branschen och har ambitionen att växa. Linfärjan är ett bra uppdrag eftersom att man förvaltar ett färdigt koncept, och det fungerar väl ihop med vår övriga verksamhet.
Antrophia rederi grundades 2015 då de tre vännerna Robert Bergstedt, Anders Hellgren och Jesper Johansson som tidigare jobbat tillsammans på Blidösundsbolaget, gick ihop och köpte fartyget M/S Tess. Strax därefter fick de ett kontrakt på trafik i Stavsnäs och de tre vännerna, som drivit rederiet som en sidoverksamhet, fick trappa upp engagemanget. 2017 utökades sedan flottan med det K-märkta fartyget M/S Korsön.
– Utmaningen med linfärjan blir att på den korta resan ge passagerarna en upplevelse, så att de känner att de åkt med Antrophia. Men vi har lite idéer kring det, säger Robert Bergstedt.
Tidigare har linfärjan driftats av Trafikverkets Färjerederi, som också äger den. Nu valde dock Trafikverket att inte lägga ett anbud. Antrophias var det enda som kom in.
Tilldelningsbeslutet fattades i kommunstyrelsen den 10 januari. Det rådde dock inte enighet om beslutet. Waxholmspartiet lämnade in en skriftlig reservation där man menar att man inte är emot linfärjan, däremot att Vaxholms stad ska stå som huvudman. Man “anser att det är både mer ekonomiskt för staden och långsiktigt finansiellt hållbart, att låta lokalt etablerade företag erbjudas att tillhandahålla denna service på det sätt som det gjorde innan projektet med linfärjan startade.” Vidare anser man att upphandlingen inte borde fullföljas utan att man istället borde ge Vaxholmsborna möjlighet att tycka till i frågan.